Arbeidsliv

Direktør i Virke Vibeke Hammer Madsen.

Sykefravær er ikke lenger en privatsak

Virke-direktør Vibeke Hammer Madsen mener det er «uheldig» at det har blitt en økning i vanskelige sykemeldingssaker, men mener løsningen må være god dialog mellom leder og medarbeider.

Publisert Sist oppdatert

På et overordnet nivå er det aktørene i arbeidslivet som skal fortsette å ha et godt samarbeid med Nav for å redusere sykefraværet.

– I tillegg hviler det et ansvar på legene, som alltid skal stimulere til arbeid når det er medisinsk forsvarlig, sier Madsen.

Hvorfor tror du det har vært en økning i sykefraværssaker som havner hos domstolene?

– Med tettere oppfølging fra arbeidsgiver og NAV, er flere saker kommet frem, og det er ikke alltid man kommer til enighet. Etter at IA-avtalen ble inngått, er det større forventninger til at arbeidsgivere tar ansvar for å redusere sykefravær. Tidligere var sykefravær en privatsak, men nå er det blitt en sak på arbeidsplassen, sier hun.

Vurdere gyldigheten

Madsen slår fast at god dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er den beste medisinen i situasjoner der konflikt er årsaken til sykemelding.

– Konflikter på jobben kan føre til helseproblemer, og da er det riktig med sykemelding. Men konflikt eller uenighet på arbeidsplassen er som hovedregel ikke noe som gir rett til sykemelding.

Hvis en ansatt sykemelder seg i slike situasjoner og arbeidsgiver mistenker at konflikten er årsaken, anbefaler Virke arbeidsgiver å be Nav om å vurdere gyldigheten av sykemeldingen.

– Virke gir råd til arbeidsgivere som har konflikter og vanskelige saker, og vi bidrar i noen tilfeller også med konflikthåndtering på arbeidsplasse

Powered by Labrador CMS