Ledelse

HRs to do-list for 2017

Publisert Sist oppdatert

Human resources er i konstant endring, med stadig nye trender som dominerer HR-landskapet.

Men ifølge HR-konsulenten Sharlyn Lauby, som driver bloggen HR Bartender,er det ikke nok å vite om trendene. Man trenger konkrete tiltakt for ikke bare å holde seg flytende, men også få litt vind i 2017-seilene.

Hold deg oppdatert

I samarbeid med Capella University har Lauby utformet seks punkter som bør stå på gjøremålslisten din i 2017 dersom du jobber med human resources.

1) Vurdere egne kunnskaper: Det første man bør gjøre er å lage en oversikt over hvilken kunnskap og kompetanse man er fornøyd med, og hva man bør fornye eller tilegne seg. Dette er en av årsakene til at utviklingssamtaler blir gjennomført, og det er ingen grunn til at HR ikke skal gjøre det samme med seg selv.

2) Overførbare egenskaper: Finn ut hvordan du kan bruke kunnskapene dine fra andre bransjer eller stillinger i din nåværende stilling.

3) Ikke glem ledelse: Ledelse bør alltid stå på gjøremålslisten. Ledelse er et komplisert felt, og er ikke nødvendigvis bare knyttet til stillingen leder, sier Lauby. Man bør alltid forsøke å bli flinkere til både å lede seg selv og lede andre, legger hun til.

4) Etterutdanning: På grunn av de store endringene og stadig nye trender, krever HR-arbeid faglig påfyll. Nye teorier og metoder oppstår hele tiden, og man bør derfor vurdere kursing eller etterutdanning for å holde seg i forkant. Om ikke man ikke vil gå så langt bør man i alle fall holde seg informert gjennom det som er tilgjengelig av HR-stoff ellers i verden.

5) Målsetting: De fire første punktene krever at man ser på seg selv, hva man kan, og hva man har lyst til å kunne bedre. Dette krever også at man setter tydelige mål for hvordan man skal komme dit, og bør være noe av det første man gjør etter å ha kartlagt sitt forbedringspotensial.

6) Nettverk: Uansett hva målene dine er – forfremmelse, ny jobb, eller bare å bli bedre i din nåværende stilling – du greier det ikke uten gode relasjoner. Ta vare på ditt eksisterende nettverk og skaff deg nye forbindelser. Del kunnskapen din med dem, og få kunnskap i retur.

Kilde: HR Bartender

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS