Ledelse

Mens personlige kontakter og henvisninger i fjor toppet listen over kanaler jobbsøkerne brukte, oppgir færre arbeidstakere det som en viktig kanal i år.

Jakter jobber på nye måter

Google-søk og profesjonelle rekrutteringsbyråer er blitt viktigere når norske arbeidstakere leter etter sin neste jobb, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Måten folk orienterer seg i stillingsmarkedet og finner seg en ny jobb endrer seg.

Det viser en stor undersøkelse Kantar utførte i januar i år, på vegne av bemannings- og rekrutteringsselskapet Randstad. For andre år på rad har de spurt et representativt utvalg av 4000 norske arbeidstakere fra ulike bransjer.

Kontakter rekrutteringsbyråer

Mens personlige kontakter og henvisninger i fjor toppet listen over kanaler jobbsøkerne brukte, oppgir færre arbeidstakere det som en viktig kanal i år.

Nå oppgir nesten en tredjedel at deres viktigste kilde til jobbmuligheter er «rekrutterere».

Undersøkelsen spesifiserer ikke nærmere hva det betyr, men det er nærliggende å tolke det som profesjonelle rekrutteringsbyråer.

Foto Markedssjef Christian Børresen i Randstad Norge

Markedssjef Christian Børresen i Randstad Norge innrømmer at de ble overrasket over den store endringen fra 17 til 30 prosent som oppga dette som viktigste kilde til informasjon om nye jobber.

- Det er hyggelig at det kan se ut som om bevisstheten om profesjonelle rekrutterere øker. Mange jobbsøkere registrerer en profil og CV hos oss eller de finner utlyste jobber på våre nettsider, forteller han.

De som lykkes er de som står fram som attraktive arbeidsgivere over tid

Han tror jobbsøkingen kan være i ferd med å bli mer formalisert, og peker på EUs datalagringsdirektiv GDPR og økt oppmerksomhet om betydningen av personvern, som en faktor som kan bidra til dette.

Både profesjonelle og cowboyer

Professor og forskningsleder Jon Rogstad ved forskningsstiftelsen Fafo tror økt bruk av rekrutteringsbyråer blant søkerne gjenspeiler at arbeidsgivere i større grad benytter ekstern hjelp i ansettelsesprosessene.

- Det ser ut til å skje en endring på dette området. Mens profesjonelle rekrutterere tidligere ble brukt mest til å ansette ledere, virker det som om det i dag brukes til flere typer jobber, sier han.

Selv om det kan se ut som en dermed foregår en profesjonalisering av ansettelsesprosessene, minner han om at rekrutteringsbyråene er svært forskjellige.

Foto Professor og forskningsleder Jon Rogstad ved Fafo. Foto: Fafo

- De varierer fra profesjonelle byråer til ren cowboyvirksomhet, som bare gjør jobben fort og gæli. Så det betyr ikke nødvendigvis at rekrutteringen skjer på en mer formell eller seriøs måte, mener han.

Googler seg til ny jobb

En annen tydelig tendens i undersøkelsen er at Google seiler opp som den nest viktigste kanalen for jobbsøkerne, mens noe færre bruker jobbportaler som finn.no.

Hele 29 prosent oppgir at Google er en viktig kanal for jobbsøk, mens bare 10 prosent oppga det i fjor. Bruken av jobbportaler går litt ned, fra 32 til 28 prosent.

Det blir viktig å sørge for at stillingsutlysningene får god synlighet som treff i google-søket

Markedssjefen i Randstad tror Googles betydning vil fortsette å øke. Søkemotoren har i noen land allerede lansert en egen stillingsportal, Google for Jobs, og den er også ventet å komme til Norge.

Han anbefaler arbeidsgiverne å ta denne trenden på alvor.

– Når mange bruker Google for å søke etter jobber, blir det viktig å sørge for at stillingsutlysningene får god synlighet som treff i søket. Da er det for eksempel lurt å bruke de stillingsbetegnelsene du tror søkerne vil bruke, og ikke interne, mer kryptiske titler, sier han.

Langsiktig merkevarebygging viktigst

Han mener likevel ikke arbeidsgivere bør droppe jobbportalen finn.no.

­– Finn.no har en unik posisjon på det norske jobbmarkedet med en markedsandel på over åtti prosent. Der når du fortsatt de fleste. Men det er viktig å tenke på hvilken målgruppe du er ute etter og bruke de kanalene der du best når fram til dem, sier han.

Børresen mener likevel at det viktigste for å tiltrekke seg relevante og dyktige jobbsøkere ikke handler om hver enkelt stillingsannonse.

– De som lykkes er de som står fram som attraktive arbeidsgivere over tid. Du må kjenne målgruppa di godt og bygge en tydelig merkevare som arbeidsplass, mener han.

Teknologisering av sosiale nettverk

Professor Jon Rogstad synes det er en interessant trend at stadig flere bruker Google til å orientere seg i jobbmarkedet, samtidig som personlige kontakter og henvisninger går tilbake.

– Det kan se ut som om det skjer en teknologisering av nettverkene våre. Flere har pekt på «styrken i de svake bånd», at mer perifere kontakter kan være viktigere enn nære venner når det gjelder jobbsøking fordi de sitter på annen informasjon enn du gjør selv. Nå kan det se ut som om Google og LinkedIn overtar litt av funksjonen til mer fjerne bekjente, sier han.

Det kan se ut som om det skjer en teknologisering av nettverkene våre

Forskeren understreker likevel at det ikke er noe enten-eller.

– De fleste jobbsøkere bruker flere eller alle strategier samtidig. Så dette handler først og fremst om gradsforskjeller, hvor mye krefter man legger i ulike måter å orientere seg om nye jobber.

Powered by Labrador CMS