Samfunn

Norge har som mål å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Det betyr at diesel og bensin skal erstattes av batterier, hydrogen og biogass i alt fra personbiler til busser og lastebiler.

Slik skal Norge få en fossilfri kollektivtrafikk

Regjeringen har satt ned 13 punkter som skal bidra til etablering av bedre infrastruktur for alternative energikilder for transportsektoren i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Mandag la regjeringen frem en handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport og en handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk.

– En forutsetning for nye energikilder i transportsektoren er å legge til rette for at disse kan tas i bruk i hele landet. Med disse planene påpeker vi viktigheten av å kombinere offentlige virkemidler med markedsbaserte løsninger, sier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.

Han påpeker at regjeringen har høye ambisjoner for klimagassreduksjoner, som også gjelder bruk av lav- og nullutslippsteknologi i ferjer.

Batterier, hydrogen og biogass

Norge har som mål å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Det betyr at diesel og bensin skal erstattes av batterier, hydrogen og biogass i alt fra personbiler til busser og lastebiler.

For å lykkes, mener miljøministeren at det trengs tydelige krav, og ikke minst infrastruktur for lading og fylling av det nye, grønne drivstoffet.

– Stadig flere har muligheten til å velge framtidsrettede transportløsninger, takket være den raske utviklingen i teknologi og lønnsomhet. Handlingsplanene viser hvordan staten legger til rette for at vi skal nå klimamålene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Regjeringen vil fortsette dagens praksis med å la Enova være statens virkemiddel for å støtte utviklingen av infrastruktur for alternative drivstoff i den tidlige fasen hvor det er behov for offentlig støtte.

– Vi ønsker at etableringen av infrastrukturen så tidlig som mulig skal være markedsdrevet, og på et tidligst mulig stadium skje uten støtte. At det nå etableres hurtigladestasjoner i Norge uten statlig støtte, er derfor svært gledelig, sier Dale.

Sette europeisk standard

Regjeringens fremtidige innsats for å legge til rette for etablering av infrastruktur for alternative drivstoff kan oppsummeres i følgende 13 punkter:

1. Regjeringen vil legge til rette for rask utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet, gjennom en kombinasjon av offentlige virkemidler og markedsbaserte løsninger, for å holde tritt med økningen i andel elektriske transportmidler.

2. Regjeringen vil at Enova skal være statens virkemiddel for å støtte utviklingen av infrastruktur for alternative drivstoff i den tidlige fasen hvor det er behov for offentlig støtte.

3. Regjeringen vil implementere direktivet for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff og forskriftsfeste krav til bruk av felles europeiske standarder for ladeløsninger og krav til brukerinformasjon som fremgår av direktivet.

4. Regjeringen vil være pådriver for å utvikle europeiske standarder for ladeløsninger for busser.

Ladekrav

5. Regjeringen vil be NVE gå gjennom relevant regelverk for å sikre at hensyn til etablering av infrastruktur for alternative drivstoff er ivaretatt.

6. Regjeringen vil sørge for at arealpolitikken samordnes bedre med utbygging av infrastruktur.

7. Regjeringen vil vurdere om byggeforskriftene utgjør en barriere for etablering av ladeinfrastruktur.

8. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget om anmodningsvedtaket om ladeklare bygg i løpet av 2019.

9. Regjeringen vil følge opp forskrift om krav til ladeinfrastruktur for vilkårsparkeringsplasser.

Skal forskes mer

10. Regjeringen vil sørge for at det finnes en offentlig tilgjengelig oversikt over infrastruktur for alternative drivstoff til vei- og sjøtransport i Norge.

11. Regjeringen vil følge med på infrastrukturutviklingen og rapportere årlig til Stortinget på utviklingen.

12. Regjeringen vil oppfordre til at det i en tidlig fase etableres en god dialog mellom lokale nettselskaper og aktører som har behov for strømnett til ladeanlegg for riksveiferjer.

13. Regjeringen vil gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova bidra til forskning og utvikling av nullutslippsløsninger for transport. Reduserte klimagassutslipp er ikke en del av hovedmålsettingen til Forskningsrådet og Innovasjon Norge, men begge virksomheten har relevante ordninger og virkemidler som kan brukes til å støtte denne type FoU.

Powered by Labrador CMS