Arbeidsliv

Selina Lomholdt og hennes globale lærings- og utviklingsteam organiserte en growth mindset-dag på Telenors hovedkvarter på Fornebu under verdensrekordforsøket den 27. oktober.

Telenor-ansatte tok Guinness-rekord i digital læring

På et døgn gjennomførte totalt 4504 Telenor-ansatte nettkurset «Growth Mindset» og satte dermed verdensrekord i nettkurs.

Publisert Sist oppdatert

Telenor ASA har satt en ny Guinness-rekord for flest brukere til å ta et nettkurs i personlig utvikling på 24 timer.

Rekordforsøket startet 27. oktober klokken 07.00 norsk tid, og i løpet av det påfølgende døgnet gjennomførte totalt 4504 Telenor-ansatte nettkurset «Growth Mindset».

Telenor satte verdensrekorden for å demonstrere selskapets satsing på intern kunnskaps- og kompetanseutvikling i møte med den akselererende digitaliseringen av samfunnet.

– Vi er overbeviste om at digitaliseringen vil skape nye muligheter som kan løse dagens og morgendagens globale utfordringer. For at selskaper og industrier skal kunne utnytte det fulle potensialet som ligger i ny digital teknologi må vi legge til rette for at ansatte kan tilegne seg nye og kritiske ferdigheter.

– Derfor intensiverer vi arbeidet med læring og utvikling av ansatte, slik at vi kan fortsette å være en foregangsfigur innen intern kompetanseutvikling, sier Cecilie Heuch, konserndirektør HR i Telenor ASA i en pressemelding.

Økt kreativitet, læring og innovasjon

Kurset som ble valgt for Guinness World Records-forsøket handler om fordelene ved å tilegne seg et growth mindset på jobb og i det private.

Dette er en tenkemåte som fremmer endring. Forskning viser at når ledere fremmer et slikt tankesett og skaper et miljø der ansatte føler det er trygt å gjøre feil, øker kreativiteten, læringen og innovasjonskraften hos den enkelte.

– Å ha et growth mindset betyr at du tror kunnskap og ferdigheter kan utvikles over tid. Denne tenkemåten hjelper deg å se på utfordringer som en mulighet for læring fremfor en risiko, samt tørre å prøve noe nytt.

– Ved å godta at feil og tilbakeslag er en del av læringsprosessen blir det enklere å utvikle og forbedre oss til neste gang, sier Selina Lomholdt, leder for Telenors globale lærings- og utviklingsteam.

Jo Fan Pang i Telenors malaysiske datterselskap Digi var blant de ansatte som utførte kurset. Han sier læringen har fått ham til å utvide sin egen horisont.

– Å gjennomføre kurset var en flott påminnelse om at vi alle burde se på utfordringer som en mulighet, og at det alltid finnes mer enn én måte å løse et problem på. Det er også artig å tenke på at jeg har vært med på å sette en verdensrekord fra hjemmekontoret.

Personaliserer ansattes læringsreiser

Tilbake i 2018 utfordret Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor ASA, alle ansatte til å gjennomføre minst 40 timer med relevant læring hvert år.

Initiativet er blitt en stor suksess, og i 2020 gjennomførte ansatte hele 53,5 timer med læring i gjennomsnitt. Selskapet drifter også sin egen digitale læringsportal kalt Telenor Academy.

– Vi ønsker å være et ledende selskap innen kompetanseutvikling av egne ansatte i markedene våre for å sikre at vi forblir et fremtidsrettet selskap.

– Dette gjør oss i stand til å bygge ferdigheter nødvendig for å ikke bare utnytte potensialet i den akselererende digitale utviklingen, men også drive den, sier Brekke.

I år har Telenor også lansert den egenutviklede læringsplattformen Telenor U, som er bygget opp basert på mange års erfaring med interne læringsprosesser. Den digitale plattformen strukturerer hver enkelt ansattes personlige læringsreise.

– Introduksjonen av Telenor U er en viktig brikke i vårt arbeid med å styrke den interne kompetansen og kunnskapen på tvers av alle våre forretningsenheter. Det vil gjøre oss i stand til å opparbeide nye ferdigheter enda raskere.

– For å oppsummere: Kontinuerlig læring og ferdighetsbygging forsterker vår evne til å koble kunder til det som betyr mest og styrke samfunnene rundt oss, konkluderer Lomholdt.

Powered by Labrador CMS