Arbeidsliv

Ny bok: PR-konsulent Trond Albert Skjelbred lanserer sin nye bok Perspektiv på PR neste uke.

Ny bok om PR-bransjen: Bedre med et godt øre enn en stor ropert

PR-konsulenten Trond Albert Skjelbred er ute med ny bok om bransjen han har jobbet for i over 20 år. Boken er ingen festtale for bransjen. Her er det lite om strategi, taktikk eller teknikk, men fokus på overordnede prinsipper, verdier og holdninger.

Publisert Sist oppdatert

– God PR er ikke å stille seg opp med ropert og fortelle hvor bra du er, sier PR-konsulent Trond Albert Skjelbred som et apropos til en ny bok han lanserer i Oslo i neste uke. Perspektiv på PR er ikke en hyllest til PR-bransjen, men reflekterer over hva som er god og troverdig kommunikasjon. Nettopp tillitt og åpenhet går på mange måter som en rød tråd gjennom de ulike artiklene, som boken er bygget opp omkring.

All star team

Skjelbred har invitert en rekke kapasiteter fra ulike fagfelt til å skrive til boken. Det er først og fremst disse som i boken bidrar med sine tanker og innspill om PR. Med boken ønsker Skjelbred å fremme en debatt om holdninger, etikk og verdier i det som han mener kjennetegner god PR og god kommunikasjon, som er selve fundamentet for all PR.

– Jeg ville ha med folk fra helt ulike næringer, som har kunnskap og erfaring. Dette er folk som har noe å dele med andre, kanskje etter selv å ha gått på tryne, men som uansett har vist ansvar i ulike roller, sier Skjelbred.

Det er litt av et lag han har fått med seg i boken. Dette er, eller har vært, høyt profilerte mennesker som representerer et bredt spektrum av ulike tenkesett, faglig ståsted, samfunnslag og menneskelig grunnsyn. Her finner en kapasiteter med bakgrunn i filosofi, teologi, ledelse, juss, forskning, psykologi og rådgivning, som alle gir innsikt og tanker på ulike plan om bokens tema.

Til sammen elleve menn og kvinner har bidratt med artikler i boken, i tillegg til Skjelbred selv. Bokens medforfattere er tidligere oberst og brigadesjef Arne Pran, First House-sjef Per Høiby, tidligere sogneprest Magne Utle, biskop Per Arne Dahl, HR-direktør Kathleen Offman Mathisen i Grieg Seafood, NHH-forsker og psykolog Therese E. Sverdrup, Oslo-byråd Geir Lippestad, etikkprofessor Alexander W. Cappelen, filosof Espen Gamlund, filosof Einar Øverenget og hotelldirektør Kjetil Smørås. I tillegg har BI-professor Peggy Simcic Brønn skrevet forordet. Bildene av bidragsyterne er tatt av fotografen Paul Bernhard.


«God kommunikasjon koker ned til å lytte»

Kommunikasjon er handling

– Alle disse menneskene har jeg invitert inn med sine bidrag fordi de har stått for noe, for eksempel i krisesituasjoner, eller har hatt uvanlige oppgaver, som ingen trodde det var mulig å håndtere, sier Trond Albert Skjelbred til Ukeavisen Ledelse.

– Dette er mennesker som representerer klare holdninger og som er kompromissløse på hva de står for. Og jeg har på ingen måte bare invitert folk som er positive til PR-bransjen.

Medforfatterne fikk frie tøyler til å skrive akkurat hva de selv hadde lyst til om PR og kommunikasjon, det lå ingen føringer fra Skjelbreds side. Det gir styrke til boken og dens budskap. Den er hel ved, som er et uttrykk som Trond Albert Skjelbred selv gjerne liker å ta i bruk, og som også er en av grunnholdningene som fremmes i boken.

– Mye av det som kjennetegner god kommunikasjon gjelder også for god ledelse – og omvendt. For meg er god kommunikasjon handling. Det nytter ikke hva du sier hvis du ikke følger opp med handling. Du må stå for noe, stille opp, være til stede, stå oppreist. Du viser spesielt hva du står for når det blir tøft rundt deg, i måten du håndterer kriser.

Trond Albert Skjelbred viser i så måte til Arne Pran som opplevde full storm som øverste ansvarlig for det som i ettertid er kjent som Vassdalsulykken. Han stod oppreist og var samtidig ydmyk og åpen da det stormet som verst etter at 16 soldater omkom under en vinterøvelse i 1986.

Om å ta stor plass

– God kommunikasjon koker ned til å lytte. Det er det jeg står for og som boken handler om, sier Skjelbred.

Mye av det som kjennertegner dagens kommunikasjonsstil er at alt for mange folk tar så alt for mye plass, mener Skjelbred.

– I dagens samfunn er du din egen redaktør i sosiale medier, og folk kjører på uten mål og mening. Det finnes ingen kvalitetssikring, alt blir lagt ut. Som leder er det en god idé å sjekke med dine nærmeste før du legger ut noe. Vær mer kritisk, er Skjelbreds oppfordring.

Hans budskap i og med boken er å gi folk tid, kjærlighet og oppmerksomhet. Det gjelder enten det er dine barn eller dine kunder du kommuniserer med.

– Noe av det viktigste når du skal fungere som konsulent, er at folk trives i ditt selskap. Da kommer de tilbake.

Det høres enkelt ut, men er fryktelig vanskelig, som Peggy Simcic Brønn skriver i innledningen til boken. Der forteller hun om professoren som først hevdet at det å jobbe med PR ikke akkurat er rakettforskning, men senere måtte spise i seg utsagnet og erkjenne at PR faktisk er noe av det vanskeligste en kan drive på med. Grunnen til det er at PR hjelper mennesker med å kommunisere med hverandre, og mennesker er noe av det mest kompliserte som finnes.

At Simcic Brønn har skrevet forordet til Perspektiv på PR er på mange måter betegnende for bokens grunnholdning. Etter at Skjelbred hadde gitt ut Idar Vollvik om PR, skrev nemlig BI-professoren at det ikke er noe som helst å lære av boken. «Jeg vil helt sikkert ikke anbefale den til mine studenter,» uttalte hun.

Det står derfor respekt av både Skjelbred og Simcic Brønn at de så å si nå møtes på ny i den nye boken.

Perspektiv på PR lanseres i litteraturhuset i Oslo på tirsdag. Der stiller også Arne Pran, Per Høiby, Kathleen Offman Mathisen og Paul Bernhard, i tillegg til Trond Albert Skjelbred – som til daglig er partner og medeier i Nor PR.

Powered by Labrador CMS