Samfunn
Strømmetjenester og spillelister preger dagens musikkmarked.
Lise Åserud / NTB
– Det ligger enorm makt i spillelistene
De redaksjonelle medarbeiderne i Spotify, som velger ut låter og kuraterer spillelister, sitter med enorm makt når det gjelder å gi unge musikktalenter en plattform, hevder musikkviter.
Med utviklingen av radio- og tv-mediene ble NRK en særlig viktig faktor i musikkbransjen. Ny, norsk musikk ble i økende grad presentert i stadig nye programposter – og musikkjournalistikken ble både grundigere og mer betydningsfull. På slutten av 1970-tallet, og over i det neste tiåret, vokste fjernsynet seg til å bi en enda mer effektiv kanal for å promotere musikk. Da kom programmer som «Zikk-Zakk» på norsk tv, der nye artister kunne nå et større publikum. På radio kunne norske artister vise seg frem gjennom «Norsktoppen», og «vinne» plass i det gjeveste selskap: i «10 i skuddet», ledet av Vidar Lønn-Arnesen.
LES FØRSTE DELEN AV DOKUMENTAREN OM MAKT I MUSIKKBRANSJEN HER
På 1990-tallet kom radiokanalen P3 – de unges kanal – som skulle vise seg å bli en avgjørende faktor for hvilke av de norske artistene som slo igjennom. Dette skjedde parallelt med at musikkjournalistikken på tv gradvis ble bygget ned i NRK.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP