Samfunn

Strømmetjenester og spillelister preger dagens musikkmarked.

– Det ligger enorm makt i spillelistene

De redaksjonelle medarbeiderne i Spotify, som velger ut låter og kuraterer spillelister, sitter med enorm makt når det gjelder å gi unge musikktalenter en plattform, hevder musikkviter.

Publisert Sist oppdatert

Med utviklingen av radio- og tv-mediene ble NRK en særlig viktig faktor i musikkbransjen. Ny, norsk musikk ble i økende grad presentert i stadig nye programposter – og musikkjournalistikken ble både grundigere og mer betydningsfull. På slutten av 1970-tallet, og over i det neste tiåret, vokste fjernsynet seg til å bi en enda mer effektiv kanal for å promotere musikk. Da kom programmer som «Zikk-Zakk» på norsk tv, der nye artister kunne nå et større publikum. På radio kunne norske artister vise seg frem gjennom «Norsktoppen», og «vinne» plass i det gjeveste selskap: i «10 i skuddet», ledet av Vidar Lønn-Arnesen.

LES FØRSTE DELEN AV DOKUMENTAREN OM MAKT I MUSIKKBRANSJEN HER

På 1990-tallet kom radiokanalen P3 – de unges kanal – som skulle vise seg å bli en avgjørende faktor for hvilke av de norske artistene som slo igjennom. Dette skjedde parallelt med at musikkjournalistikken på tv gradvis ble bygget ned i NRK.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS