Næringsliv

Gutten som kjøpte SAAB

Av og til kan det være vanskelig å tro på seg selv, sier Bård Eker, mannen som er med på overtakelsen av svenskens stolthet, bilprodusenten SAAB. Her ­forteller han hvordan han utvikler spennende ­bedrifter.

Publisert Sist oppdatert
Bård Eker mener at dristighet har vært alfa og omega for hans suksess.- Vi har ofte tatt oppgaver som alle andre har hevdet ikke ville gå. Det har gjort oss sterke og rustet for neste oppgave «som heller ikke ville gå». Dette er nå vår største drivkraft, sier Bård Eker.

Bård Eker mener at dristighet har vært alfa og omega for hans suksess.

- Vi har ofte tatt oppgaver som alle andre har hevdet ikke ville gå. Det har gjort oss sterke og rustet for neste oppgave «som heller ikke ville gå». Dette er nå vår største drivkraft, sier Bård Eker.

Selv har han en formidabel oppgave foran seg, hvis det går slik det ser ut til, at han og medinvestorene hans i Koenigsegg Group kjøper bilprodusenten SAAB av amerikanske General Motors.

Til topps.

Arkitekten, ingeniøren og industridesigneren Bård Eker klarte i sin tid å bli leverandør av design til blant andre den japanske kjempebedriften Toshiba. Den oppgaven fikk han ikke ved å lese seg opp på japansk kultur og følge alle rådene om kutyme der, ei heller ved å lete seg fram til det rette nivået nede i organisasjonen. Nei da, han tok like godt kontakt med toppen. Og han kaller bøker om kutyme i andre land for «bullshit».

Fredrikstadmannen fikk sitt første løft som industrimann da han utviklet projektorer med suksess. Deretter etablerte han, sammen med tidligere ASK- medarbeidere, suksessbedriften Projectiondesign - som utvikler og produserer noen av verdens råeste projektorer.

Senere overtok han konkursboet Hydrolift, og gjorde båtfabrikanten om til produsent av noen av de råeste båtene som raser rundt

i skjærgården. Frem til i dag har han vært mest kjent som mannen som utvikler og selger luksussportsbilen Koenigsegg, som vi har sett Idar Vollvik og Tommy Sharif farte rundt i. Nå kjøper han SAAB.

Troen.

Eker utvikler bedriftene sine etter filosofien om å tro at vi alle har noe i oss, og at det derfor er verdt å sjanse på å lykkes.

- Noen ganger er det vanskelig å tørre å ta det fram. Det er alltid lettere å gi opp og deretter finne gode argumenter for nettopp det, sier han.

Å ta sjansen har han tort mange ganger, både da han kjøpte konkursboet Hydrolift, og som offshore racingfører. Hydrolift lager eksklusive og populære båter, selv om bedriften ennå ikke har blitt en økonomisk suksess. Som offshore racingfører har Eker gått helt til topps i verden.

Sammen med svenske Christian von Koenigsegg har han vist at han kan bil. De lager 20-25 Koenigsegg hvert år. Lekre, originale og nyskapende biler. I tillegg lager han miljøvennlige biler, i samarbeid med det sveitsiske energiselskapet NLV Solar. El-sportsbilen Quant, skal både kunne gå fort og langt, noe som elbiler ellers ikke får til.

I et intervju med Ukeavisen Ledelse i vår, minnet Bård Eker om at det ikke var produsentene av damplokomotivene som utviklet de elektriske lokomotivene. Han hadde heller ingen tro på at det er de tradisjonelle bilprodusentene som vil utvikle nye typer miljøvennlige biler.

Kreativ prosess.

Bård Ekers forteller at hans kreative utviklingsarbeid starter innenfra. Det gjelder for eksempel når ny teknologi skal innføres i nye komponenter eller systemer.

- Da lar vi de kreative prosessene styre fremtakingen av produktet. Deretter markedsføring, salg og også utviklingen av bedriften, sier han.

Han beskriver sine modeller og systematikk i den kreative prosessen som en kombinasjon av hva bedriften har lært tidligere og de mulighetene som dukker opp under selve fremtakingsprosessen.

- Vi starter alltid med det innvendige konseptet: layout, system eller komponent, og bygger produktet opp rundt dette. Uten hjerte, ingen kropp, legger han til.

Eker forteller at det ofte oppstår uventede situasjoner i denne prosessen.

- Når vi lar det kreative styre prosessen, åpner vi for løsninger og konsepter som kan virke overraskende i forhold til det vi tenkte på da vi startet opp prosjektet.

Synergier.

Eker forteller at han trekker ut en rekke synergier i forretningsutviklingen mellom sine ulike prosjekter og bedrifter.

- Det er de samme ideene, til dels også de samme menneskene, spesielt i begynnelsen av svangerskapet av et nytt produkt. Senere etableres en ny bedrift rundt produktet, sier han.

Kritiske faktorer i utviklingen av prosjektene skifter fra oppdrag til oppdrag og fra produkt til produkt.

- Skiftet fra ulike fokusområder er det som gjør det så spennende å holde på med flere ulike oppgaver samtidig, sier han.

Ifølge Eker har systematisk kreativitet vært avgjørende for alle prosjektene han har jobbet med hittil.

Han mener at de kritiske faktorene i relasjoner mellom utviklere, selgere, produksjon, leverandører og kunder handler om å innse at vi er forskjellige.

- De tre ulike disiplinene design og utvikling, logistikk og produksjon samt salg og markedsføring skiller seg alle markant fra hverandre. Knepet er å ha de beste menneskene på riktig sted, og deretter kunne styre kommunikasjonen de tre gruppene imellom. Ofte er de som er best på dypdykking ikke så bra på overflatehåndtering, sier Eker.

Av og til dokumenterer han erfaringene fra de kreative prosessene. På den måten kan han plukke dem opp igjen, eller påvise dem ved senere prosesser.

- Men dette avhenger av hvor stor prioritet prosjektet har, sier Eker.

Ivrig engasjert.

Som bedriftsleder favoriserer Eker små, effektive grupper med høyt kunnskapsnivå og kort beslutningsvei. Da han møtte Koenigsegg første gang i 2003, ble begge fascinert av den andres mål og metoder, og et samarbeid ble derfor realitet i løpet av kort tid.

Utsagn Eker har kommet med, må tolkes som at han og investorgruppen har ambisjoner om å legge om både produksjonsmetoder, utviklingsarbeid og produktspekter hos Saab, noen han ikke benekter overfor Gründer Økonomisk Rapport. Bård Eker og Christian von Köningsegg er nytenkere. Eker er ikke bare industridesigner, han er også forretningsmann og ivrig engasjert i det operasjonelle. Han har tidligere sagt at rasjonelt utviklingsarbeid og produksjon står i høysetet hos ham. Man skal ikke bare tenke nytt, men den kreative prosessen skal være rasjonell, og den skal være en integrert del av produksjonsprosessen.

Nå skryter investorer, bedriftsledere og næringslivsorganisasjoner av Eker og hans mot. De mener at utfordringen for SAABs nye eiere blir å modernisere bilene, øke salget og utvikle miljøvennlige løsninger. Etterspørselen og myndighetsreguleringer dreier kraftig mot mer miljøvennlig biler. Fremtiden ligger der, og tiden vil vise om Eker og hans kompanjonger bruker sine kreative, organisatoriske og kapitalmessige evner til å dreie Saab i samme retning.

Powered by Labrador CMS