ledertips

Ringevegring?

Fire grunner til at selgere lar være å ringe til potensielle kunder.

Publisert Sist oppdatert

1. De har ikke kunnskap nok.
Dette problemet er lett å løse, sier Rob Collins, ekspert på det man kanskje kan kalle «ringevegring», til det australske nettstedet Recruiter Daily. Dette problemet møter man greit med veiledning og opplæring.

2. De er ikke motiverte for oppgaven.
Ifølge Collins er det overraskende mange som jobber med salg som egentlig ikke har lyst til det. Kanskje liker de bare deler av jobben, eksempelvis å gi service til eksisterende kunder. Andre føler de ikke har energi til å løse oppgaven.

3. De setter seg lave mål.
De kan være fornøyde med at de fikk inn et salg i forrige uke, alternativt prioriterer de andre oppgaver. Collins anbefaler at ledere krever at medarbeiderne ikke prioriterer bort salgstelefonene. Hans råd er å sette opp to lister over mål. En liste med overskriften "ring salgstelefoner" og en liste for alle andre oppgaver. Lederen skal så til medarbeiderne at han vil at de hver dag skal gjennomføre punkter fra begge listene.

4. Følelsene stopper dem.
Dette er ifølge Collins dette det problemet som rammer flest ringevegrere. Negative tanker av typen «det passer sannsynligvis ikke at jeg ringer dem akkurat nå» dukker opp. Folk kan føle fysisk ubehag, og en vanlig måte å håndtere stresset på er å gå løs på lite produktive oppgaver isteden for det man skulle ha gjort. Dette er mennesker som må lære seg å gjøre det de har planlagt, selv om de gruer seg. Collins registrerer imidlertid at mens det brukes mye penger på salgstrening rundt omkring, så skjer dette ofte uten at lederne tar tak i følelsesmessige forhold.

Powered by Labrador CMS