Næringsliv

Sangsuksess med nye medier

Forlagene ba gründerne i Children''s House komme tilbake når de kunne vise til suksess. Dette motiverte dem i stedet til å starte sitt eget barnebokforlag.

Publisert Sist oppdatert

Bedriften Childrens House har siden 2006 utviklet og markedsført internasjonale barnemedier, som kombinerer formater, sjangere, uttrykk og innhold på nye måter.

Bedriften Children's House har siden 2006 utviklet og markedsført internasjonale barnemedier, som kombinerer formater, sjangere, uttrykk og innhold på nye måter.

Ideen kom etter at sønnen til gründeren Veronica Zimmer kom hjem fra barnehagen og sang etter en tegning.

- Vi fant ut at den pedagogiske kombinasjonen av tegninger og sangleker ikke var tilgjengelig på det norske markedet. Derfor bestemte vi oss for å utvikle såkalte shuffle books. Disse bøkene er beregnet på de minste, og er utviklet som små kunstverk med illustrerte sangkort med sangtekster på baksiden av hvert kort, sier medgründer Inez Nærup. Barna skal gjette hvilke sanger som er illustrert på tegningene.

- Ideene er våre, og vi samarbeider tett med kunstnere når vi utvikler dem, sier Nærup. Gründernes kreative bakgrunn fra illustrasjon og it gjør samarbeidet med kunstnerne lettere.

Da Children's House hadde utviklet ideen sin, søkte de først samarbeid med noen av de store forlagene.

- Svaret vi fikk overrasket oss. Vi ble bedt om å komme tilbake når vi kunne vise til suksess, sier Nærup. I stedet valgte de å starte et eget forlag. Dette angrer gründerne ikke på i dag.

- Innovasjon Norge støttet oss med 200.000 kroner til utvikling av forretningsplanen. Deretter har det gått slag i slag med salg og produktutvikling, sier Nærup. Etterspørselen etter produktene har vært formidabel.

Suksess.

Children's House har lyktes med å få de egenutviklede kulturproduktene ut til massene. I dag selges 35.000 shuffle books årlig via bedriftens nettbutikk. I tillegg utvikler bedriften andre produkter som tegnebøker, sangopplæring, aktivitetskort og sansekort.

Suksessen har blitt lagt merke til. Bedriften ble i 2008 nominert til tittelen «Årets kvinnelige gründer» av bladet Henne.

Selskapet satset utelukkende på barnehager i første omgang via egen nettbutikk - Fava.no, som både betjener sluttbrukere og forhandlere.

- Barnehagene hadde selv laget hjemmelagde sangkort i generasjoner, men ingen hadde satt dette i system. Vi fikk gode omtaler i pedagogiske kretser og den gode nyheten spredte seg raskt mellom barnehagene, og også blant foreldrene, sier Zimmer.

Neste mål var å få en bred distribusjon i bokhandelen. Derfor ansatte bedriften en person sist august til dette formålet. Vedkommende har reist land og strand rundt for å presentere titlene og for å få de ansatte i bokhandlene til å anbefale dem videre til sine kunder.

Hardt.

- I et traust boklandskap, hvor de fleste bøker likner hverandre, blir vi tatt godt imot med en bok som tør å skille seg ut. Kjøpmenn lever jo av endring og leter alltid etter nye måter å tjene penger på, i hvert fall de beste av dem, sier Zimmer.

Likevel mener kollega Inez Nærup at det er tøft å være kulturell entreprenør.

- Vi får ingenting gratis. Alt må bygges møysommelig opp fra grunnen av. Når du er gründer i denne bransjen, er det vanskelig å bli tatt seriøst, sier Nærup. Dette begrunner hun med at bransjen domineres av store aktører og negativ omtale.

- Pressen krisemaksimerer situasjonen i bokbransjen. Det er veldig synd, siden folk tror på det som skrives, sier hun. Virkeligheten er en annen.

- Barneboksalget har økt med mer enn 20 prosent under finanskrisen, og det er ingen indikasjoner på at det vil bli trangere i nær fremtid, legger hun til.

Økonomi vs. kreativitet.

Undersøkelser viser at kulturentreprenører ofte har et dilemma i å balansere lønnsomhet og kreativitet. Nærup sier at Children's House sin hverdag er preget av at økonomien må være i orden før nye kreative prosjekter realiseres.

- Regningene må betales først. Vi har en rekke ideer og prosjekter som bare står i kø for å bli gjennomført, sier hun. Svak tilgang på kapital gjør at vi ikke kan satse så mye som vi ønsker. Bankene er svært forsiktige med å gi lån, legger hun til.

Målet for fremtiden er klart. Betydelig vekst.

- Vi ønsker å kunne leve enda bedre av kunsten. Om fem år skal vi være dobbelt så mange ansatte (fire ansatte i dag, red.anm.). I dag er barnehagene våre største kunder. Arbeidet vi legger ned nå skal bidra til at vi favner bredere i fremtiden, sier Nærup.

Powered by Labrador CMS