Arbeidsliv

Hvorfor sliter den som leder konkurransen mot slutten med motivasjonen?

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at du ligger helt i front i et maratonløp eller i en salgskonkurranse på jobben. Du har tidlig tatt ledelsen, og føler deg selvsikker og fin. Du får lyst til å yte enda mer. Du beholder ledelsen helt til dere nærmer dere slutten av konkurransen, men så skjer det no

Motivasjonen daler. Innsatsen daler. Du presterer dårligere.

Du risikerer å miste seieren.

Vanlig mønster

Dette er et helt vanlig mentalt mønster i konkurranser av alle slag, skal vi tro funn gjort av Szu-chi Huang (Stanford Graduate School of Business), Jordan Etkin (Duke University) og Liyin Jin (Fudan University).

I den tidlige fasen av konkurransen blir man motivert av å ligge i front, skriver Insigths by Stanford Business i sin omtale av studien. Man tror at man har en mulighet for å dra seieren i land, og motivasjonen får seg et spark i riktig retning. Seinere i konkurransen kan imidlertid det å være i tet imidlertid være direkte skadelig for motivasjonen.

Derfor skjer det

Szu-chi Huang, førsteamanuensis ved Stanford Graduate School of Business, forklarer hos Insights by Stanford Business at tidlig i en konkurranse får nyhetens interesse og usikkerheten rundt hvordan dine egne evner er sammenlignet med konkurrentenes, deg til å lure på om det å vinne er mulig. Hvis du så tar ledelsen, får du en følelse av at det faktisk er mulig å finne. Dette er mat for motivasjonen.

Men - når du etter en stund begynner å bli «mettet» av tanken på at seier er mulig, skjer det etter sigende noe. Du begynner i stedet å tenke på hvor mye ekstra innsats du nå må legge ned for å vinne. Ifølge Huang har den som ligger i tet mot slutten av en konkurranse en tendens til å undervurdere den innsatsen de må legge ned for å beholde ledelsen helt til mål. Dermed begynner de også for tidlig å slakke av på innsatsen.

Slik motvirker du det

Ifølge forskerne kan imidlertid den som ligger først i løypa i en sen fase selv ta grep for å unngå at motivasjon og innsats faller. Det gjelder å la være å tenke på at man leder - og i stedet legge en annen standard for seg selv, der lista ligger høyere enn der man befinner seg nå.

Noe som kan hjelpe, hvis skal vi tro forskerne, er å tenke på hvor sterke prestasjoner man har fått til i tidligere konkurranser. Å få inn et ekstra sammenligningsmoment som dette skal kunne føre til at oppretterholder motivasjonen og legger inn en ekstra innsats mot slutten.

Fritid og jobb

Forskerne har i eksperimentene sine fulgt seks fysiske konkurranser. I tillegg har de bygget et eksperiment rundt 2500 studenter som skulle samle inn penger til et godt formål. Her vant den som samlet inn mest en stor premie. Forskerne mener imidlertid at funnene de gjør er relevant også for arbeidsplasser som bruker konkurranser for å motivere medarbeidere. Argumentet er at hvis man vet når medarbeiderne risikerer å miste motivasjonen, så kan man også forsøke å gjøre noe med det.

Powered by Labrador CMS