Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Hvordan skal en oppsigelse overleveres?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vi har besluttet at vi skal gi en ansatt oppsigelse. Holder det å sende denne på e-post, eller er det noen spesielle krav til hvordan vi overleverer den til den ansatte?

Daglig leder

Svar: En oppsigelse må utformes på papir, og sendes enten per rekommandert post eller overleveres personlig til arbeidstakeren. Hvis dere sender den som et brev med rekommandert post bør dere ta vare på kvitteringen, så dere kan bevise at oppsigelsen er sendt. Oppsigelsen anses for å funnet sted når den er kommet frem til arbeidstaker. Hvis dere skal overlevere oppsigelsen personlig, bør dere få arbeidstakeren til å signere på at den er mottatt, slik at dere i etterkant kan bevise at oppsigelsen er gitt. Husk at det også stilles formkrav til hva som må stå i oppsigelsen, og at dere så langt det er praktisk mulig skal drøfte grunnlaget for oppsigelsen med den ansatte i et formelt drøftelsesmøtet før oppsigelse kan gis.

SBDL v/advokatfullmektig Mona Mjøen McKiernan

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS