Arbeidsliv

Adm. dir. i Virke, Vibeke Hammer Madsen, vil ikke vente til 2018 med å diskutere IA-avtalen og sykelønnsordningen.

Virke-sjefen sår mer tvil om IA-avtalen

Administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, Vibeke Hammer Madsen går rett i strupen på kolleger i arbeidslivet og politikere som «har gitt seg selv munnkurv i debatten om hvordan sykelønnsordningen bør se ut». Nå trekker hun hele IA-avtalen i tvil.

Publisert Sist oppdatert

Det har lenge vært bred enighet i det politiske landskapet og i det organiserte arbeidslivet om at sykefraværet i Norge er for høyt.

De seneste par årene har en noe positiv utviklingen stoppet opp, og i fjorårets siste kvartal lå det nasjonale, sesongjusterte legemeldte sykefraværet på 6,4 prosent. Det er svært høyt, for eksempel sammenliknet med andre OECD-land.

OECD er også blant kritikerne av den norske sykelønnsordningen. I tillegg til at den er dyr, gir ordningen svake insentiver for å returnere til arbeidslivet fort, mener de.

Siden partene i arbeidslivet signerte avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA) i 2001, med en målsetning om å redusere sykefraværet med 20 prosent, har de kommet omtrent halvveis (10,4 prosent ifølge den seneste statistikken fra Nav).

– Det må derfor være lov å stille spørsmål om IA-avtalen, i sin nåværende form, er det rette verktøyet for å redusere sykefraværet, skriver administrerende direktør i hovedorganisasjonen Virke, Vibeke Hammer Madsen, i et debattinnlegg i Dagens Perspektiv denne uken.

Munnkurv

Hun mener det høye sykefraværet utfordrer velferdsstatens bæreevne og svekker norske virksomheters konkurransekraft. I innlegget vektlegger hun særlig fraværet av politisk og faglig diskusjon rundt sykelønnsordningen.

– Vi vet at innretningen på sykelønnsordningen har betydning for sykefraværet, men det er liten vilje til å ta debatten om hvordan sykelønnsordningen bør se ut.

Nå ber hun politikere og kolleger i arbeidslivet komme på banen, selv om en reforhandling av IA-avtalen etter planen ikke skal skje før i 2018.

– De andre partene i arbeidslivet og de fleste politikerne har gitt seg selv munnkurv under henvisning til at sykelønnsordningen først skal diskuteres ved forhandling om ny IA-avtale i 2018. Det er vi uenig i. For å sikre en god prosess og et godt resultat, må vi starte debatten nå.

Endringsvilje

Helt stille har det imidlertid ikke vært.

I 2014 foreslo regjeringen Solberg ved daværende arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) å stramme inn sykelønnsordningen gjennom en dobling av inntektsgrensen for å få utbetalt sykelønn. Forslaget endte dog med full retrett etter voldsomme reaksjoner fra fagbevegelsen, som mente endringene var et brudd på IA-avtalen, som sier at ordningen ikke skal endres. Den liberale tankesmien Civita foreslo også i november 2016 å kutte sykelønna til 80 prosent.

Men endringsviljen i fagbevegelsen synes fraværende. I LOs nye handlingsprogram opprettholder norges største sammenslutning sine IA-vedtak:

«De grunnleggende velferdsordningene skal være gratis for alle. En videreføring av Avtalen om inkluderende arbeidsliv er viktig for å forebygge og for å styrke inkluderingen av funksjonshemmede og andre utsatte grupper på arbeidsmarkedet.

Gjennom dette kan vi også videreutvikle sykelønnsordningen og hindre svekkelser av den,» heter det i handlingsprogrammet.

Vedtaket er helt på linje med Arbeiderpartiets nye program. Også de beholder sine standpunkter om å «holde inntektskravet for å få sykepenger lavt» og «beholde maksimalt ett år sykemeldingsperiode.»

Arbeidslinje

Hammer Madsen inviterer til IA- og sykelønnsdebatt ved å ved å benytte seg av et velkjent argument i den høyaktuelle kompetansekrigen, nemlig viktigheten av å opprettholde en kobling til arbeidslivet selv om en skulle falle utenfor.

Statistikk fra Nav viser at kun én av fem av de som har vært sykemeldt i ett år, som er maksimal lengde før en går over til andre ytelser, kommer tilbake i ordinært arbeid.

– Fire av fem blir med andre ord sittende fast i det som opprinnelig var et viktig sikkerhetsnett, skriver Hammer Madsen.

Det nevnes imidlertid ikke i innlegget at langt flere (59 prosent) av denne gruppen returnerer til en form for arbeidsforhold kombinert med Nav-ytelser som arbeidsavklaringspenger, uføretrygd, dagpenger og alderspensjon.

Hammer Madsen fremhever økt bruk av gradert sykemelding som et potensielt effektivt grep for å beholde kobling mellom arbeidstaker og arbeidsliv.

– At det skal lønne seg å stå i arbeid, må være åpenbart. Forskningen som skal gi kunnskapsgrunnlaget for å endre ordningene er allerede på plass. Politikerne kan ikke lenger la en av velferdsstatens største utgiftsposter stå uberørt, skriver Virke-sjefen.

IA-avtalen

Avtalen om inkluderende arbeidsliv ble vedtatt i 2001, og har som overordnede mål å bedre arbeidsmiljøet, styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær og hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.

Delmål 1: 20 prosent reduksjon i sykefraværet

  • Halvveis til målet
  • Ingen utvikling siste fem årene
  • Store forskjeller mellom kjønn, fylker og næringer

Delmål 2: Redusere frafall og øke sysselsettingen for personer med nedsatt funksjonsevne

  • Nesten ingen endringer i utviklingen over tid
  • Andelen unge (18-29) som får arbeidsavklaringspenger og uføretrygd har økt fra 2010

Delmål 3: Forventet yrkesaktivitet etter 50 år skal økes med 12 måneder sammenlignet med nivået i 2009

  • 0,1 årsverk gjenstår til målet
  • Innenfor rekkevidde i inneværende periode (ferdig i overgangen 2018/19)
  • Yrkesaktiviteten har økt med 2,2 årsverk siden 2001, og er på sitt høyeste nivå noen gang, med 11,8 forventede årsverk etter fylte 50
  • Dette skyldes bl.a. økt levealder, bedre helsemessige forutsetninger, høyere utdanningsnivå, pensjonsreformen og endrede holdninger

LES: Alle våre saker om IA-avtalen

Kilde: regjeringen.no, IA-rapporten 2017


Powered by Labrador CMS