Nyskaping

De 50 smarteste selskapene i verden 2015

Technology Review har kåret de smarteste selskapene i 2015. Øverst troner Tesla Motors for sine nye folkebatterier. Men det mangler ikke på ideer blant de andre på listen. Forsikringselskapet Generali har begynt å utstyre kundene med fitness-armbånd.

Publisert Sist oppdatert

Magasinet MIT Technology Review har laget en liste over de selskapene i verden som best har posisjonert seg til å dra nytte av dagens megatrender og nye teknologi. For å komme med på listen må selskapet være virkelig innovativt og ha en forretningsmodell som både er praktisk og ambisiøs.

Øverst troner Tesla Motors. Grunnen er ikke elbilene som slåss om plassen på norske kollektivfelt, men lanseringen av batteriene for husholdninger og industri nå i vår. Målet er å sette alle i stand til å bidra til strømnettet. Noe som anses som stadig viktigere når andelen fornybar energi i energimiksen øker.

Kinesiske Xiaomi tar andreplassen. Mobilselskapet vokser i rakettfart og er i ferd med å vokse ut av rollen som "billig-Apple". I det siste har selskapet tatt et nytt skritt ved å innføre salg over sin egen sms-tjenste.

På tredje følger Illumina som sekvenserer DNA. Selskapet er nå i ferd med å overføre teknologien fra forskningsmiljøet til sykehussektoren og kreftklinikker.

Alibaba, verdens største nettbutikk, er første selskap utenfor pallen. Den kinesiske kjempen har klart det ingen av de amerikanske nettgigantene har lykkes med, over halvparten av betalingstransaksjonene utføres i dag gjennom selskapets egen digitale lommebok Alipay.

Det har vært en godt år for biotek, ifølge magasinet. Her har det vært mange gjennombrudd, spesielt innen analyse av genene, og resultatet kan bli flere interessante nye medisiner og behandlinger. For eksempel skal Gilead Sciences, som endte på 15. plass, straks til med å selge verdens første pille som kan kurere hepatitt C.

Felles for alle selskapene er at de har stått for viktige innovasjoner som kommer til å utgjøre en forskjell i tiden som kommer - både på godt og vondt.

Ta for eksempel det italienske forsikringsselskapet Generali som leder an blant forsikringsgigantene i å utstyre kundene sine med fitness-målere som overvåker en rekke helsedata. Dataene brukes i beregningen av kundens premie.

Tiden for hemmeligheter er snart over.

Powered by Labrador CMS