Arbeidsliv

En profesjonell versjon av Facebook er nå like om hjørnet etter at selskapet har testet en betaversjon siden januar.Her grunnlegger Marck Zuckerberg i en av sine mange vekkelsestaler.

Facebook på jobben like om hjørnet

En profesjonell versjon av Facebook er nå ifølge Reuters like om hjørnet etter at selskapet har testet en betaversjon siden januar.

Publisert Sist oppdatert

Målet er å gjøre Facebook til et arbeidsverktøy hvor du kan kommunisere med kollegaer, sortere jobbkontakter og dele dokumenter og timeplaner. Dermed utfordrer Facebook alle andre konkurrenter i dette markedet, som markedslederen Microsoft Office.

Microsoft har i årevis levert arbeidspakken som tilbyr skriveverktøy, mail, regneark og presentasjonsprogram. Men alle disse tjenestene tilbys nå gratis av konkurrentene, som har presset Microsoft til å følge etter.

I følge Financial Times, som omtale nyheten første gang, er Facebook at Work foreløpig en egen side med en nyhetsstrøm, egne grupper og chattfunksjon – etter modell av dagens Facebook. Tanken er at private feriebilder og lignende skal kunne holdes separat fra jobbprofilen.

De skal også konkurrere med det elektroniske karrieremarkedet, som omfatter Linkedin Corp og Monster Worldwide Inc, et marked verdsatt til ca 6 milliarder dollar i året ifølge Reuters.

Mer enn 300 selskaper, blant annet store internasjonale selskaper som Heineken og Royal Bank of Scotland, har testet ut og bruker nå Facebook på jobben.

Til Reuters sier en talsmann for Facebook at 95 prosent av det de har vi utviklet for Facebook er implementert i Facebook på jobben. Den nye tjenesten har blant annet en nyhetsfeeder, "liker" og chat-tjeneste.

Gjennom Google drive har Google hatt et forsprang på Facebook ved å knytte arbeidsverktøy sammen med mail og sitt sosiale medium, Google+. Det antas at Facebook har dobbelt så mange brukere som Google+. I følge Metronet har Facebook på verdensbasis nå 1,32 milliarder aktive brukere i 2014. Norge stiller seg høyt oppe på listen over størst brukermasse. Andre nøkkeltall for 2014 er:

  • 1,07 milliarder bruker Facebook Mobil månedlig og 654 millioner daglig.
  • 399 millioner bruker Facebook bare via mobil.
  • Ca. 80 prosent av Facebooks trafikk går via mobil.
  • Det er over 3 millioner nordmenn på Facebook.
  • 2,4 millioner sjekker Facebook daglig der 1,9 millioner av dem gjør det via mobil.
  • 2,9 millioner er aktive i måneden – det tilsvarer 70% av Internettbrukere i Norge.
  • 82 prosent av brukerne som er aktive, sjekker Facebook hver dag.
  • Det største segmentet på Facebook er brukere i alderen 25 – 34 år etterfulgt av 35 -44 år.

Kilde: Facebook Newsroom, Facebook Ads senter Kampanje.com

Powered by Labrador CMS