Nyskaping

Fem krav til ekte innovasjon

Ansatte må trenes til å tenke nytt, virksomheten må ha en tydelig definisjon og ledere må holdes ansvarlige for resultatet. Dette er blant ingrediensene i en ekte innovativ vinneroppskrift.

Publisert Sist oppdatert

Vi hører det igjen og igjen. Vi må være mer innovative. Enten du er administrerende direktør i et stort selskap med verden som marked, eller leder i en kommunal barnehage, så står innovasjon høyt på agendaen i din arbeidshverdag.

Det er vanskelig å finne andre forretningsmessige problemstillinger som har vært «hot» så lenge som innovasjon. Problemet er at det er vanskelig å føre visjonene bak power point-presentasjonene ut i livet og oppnå reell fremgang.

En studie fra det internasjonale konsulentselskapet McKinsey viser at de fleste bedrifter forstår betydningen av innovasjon. Men de kommer til kort når det kommer til gjennomføring. 84 prosent av globale ledere mener at innovasjon er avgjørende for deres vekststrategier. Men hele 94 prosent av dem er misfornøyd med egne resultater innen innovasjon.

To ledende innovasjonseksperter fokuserer i en analyse i Harvard Business Review på hvorfor det ofte går galt med innovasjonsvisjonene. Gary Hamel, en ledelsesekspert fra The Management Innovation Exchange og visepresident Nancy A. Tennant fra Whirlpool Corporation har i løpet av de siste to tiårene vært involvert i en rekke innovasjonsprosjekter og snakket med tusenvis av ledere om emnet.

De peker på fem nødvendige betingelser som må oppfylles dersom et selskap skal være virkelig nyskapende:

1. Ansatte må lære å tenke som innovatører

De to ekspertene er sjokkert over hvor få selskaper som systematisk her investert i å forbedre de ansattes innovasjonsferdigheter. Innovasjonsprogram som ikke begynner med å hjelpe enkeltpersoner til å se verden med «friske øyne», vil få store vanskeligheter med å leve opp til forventningene.

Å trene ansatte i innovasjon handler blant annet om å gi dem muligheten til å våge å være opposisjonelle og komme opp med nye innfallsvinkler til sine ledere. Ledere, som over tid har en tendens til å tenke langs de samme linjene, lese de samme avisene, gå til de samme konferansene og snakke med de samme konsulentene.

2. En skarp og felles definisjon av innovasjon

En klar og allment forstått definisjon av innovasjon er en annen viktig faktor for at selskapet skal lykkes i sin strategi. Hvis definisjonen ikke er tydelig, er det umulig for selskapet å vite hva som er «ekte» innovasjon. Det vil også være vanskelig å holde lederne ansvarlige for innovasjon, hvis ingen er enige om hva som er nyskapende og hva som ikke er det.

– Det er vår erfaring at det kan ta måneder for et selskap å hamre inn sin definisjon av innovasjon. I utgangspunktet er det viktig å se tilbake et tiår eller to, og identifisere hva slags ideer som har produsert betydelige gevinster og inntekter, understreker de to ekspertene.

Når selskapet har en klar og omforent definisjon av innovasjon, er det også lettere å sette konkrete mål og bevilge de nødvendige ressurser for innovative prosjekter.

3. Omfattende innovasjonsmålinger

– Selskaper måler nesten alt som har en innvirkning på bunnlinjen. Men merkelig nok viker de unna og nøler med å måle innovasjon, konkluderer ekspertene.

De erkjenner imidlertid at det kan være vanskelig å måle innovasjon, da det er vanskelig å sette en prislapp på den fremtidige verdien av en idé. Men det er nødvendig, og det er forskjellige måter å gjøre det på. Blant annet ved å registrere antall nye ideer, identifisere hvilke ideer som tas videre og forsøke å måle effekten av dem i kroner og øre. Dessuten må man måle hvor mange og hvilke ansatte som har fått opplæring og ny kompetanse.

4. Ansvarlige og kompetente innovasjonslederne

Hvor stor andel av lederne i organisasjonen er formelt ansvarlig for innovasjon? Og hvor mange av blir målt og belønnet i forhold til innovasjon?

– Hvis det er mindre enn 100 prosent av lederne, vil innovasjonen bli marginalisert. Altfor ofte blir innovasjon blir sett på som en perifer greie sammenlignet med spesialiserte enheter som forskning og utvikling, sier ekspertene.

For å være en god innovasjonsleder må man være dyktig til å unngå forhastede konklusjoner når man skal vurdere nye muligheter og har appetitt på ukonvensjonelle ideer. Men man må også være i stand til å få øye på innovatører, frigjøre tid og penger til innovasjon og belønne gode ideer, selv om de mislykkes.

Gjennom utvelgelse, opplæring og tilbakemelding må bedriftene skape en gruppe av ledere som er like gode til å fremme innovasjon som de er til å drive business.

5. Innovasjonsvennlige ledelsesprosesser

En bil er mer enn motoren. Setter man en kraftig motor inn i en bil med nesten flate dekk, vil det meste av hestekreftene være bortkastet. Slik er det også med innovasjon. Uansett hvor prisverdig bedriftens innovasjonspraksis er satt sammen, det spiller ingen rolle dersom selskapets styringsmodell ikke stilt inn for innovasjon.

Man må tenke innovasjon helt fra rekrutteringsprosessen av nye ansatte til budsjettvedtaket for neste år.

– Hvis din bedrift mener alvor om å bygge en innovasjonskultur, er det nødvendig å oppgradere alles innovasjonsevne og fornye styringsprosesser for å fremme innovasjon over alt og hele tiden. Det holder ikke med isolerte tiltak. Hvis du gjør alt dette, skaper du en virksomhet som kan vinne igjen og igjen i det 21. århundres kreative økonomi, konkluderer de to ekspertene.

Powered by Labrador CMS