Ledelse

Testkampanje viser at 300 ganger så mange klikket på annonsen. Og hele 50 prosent av mottagerne møtte opp for å hente en flaske cola.

Fremtidens annonsering

Lokasjonsbasert annonsering skaper 300 ganger så høy klikkrate på annonsene som vanlig annonsering, viser en testkampanje.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver nettstedet 3in.no.

Analyseselskapet ABI Research trekker i en ny analyse frem Unacast som protoypen for fremtidens annonsering. Selskapet som tidligere i år ble kåret til beste nykommer under Nordic Startup Awards sikter mot å bli den ledende aktøren som binder sammen den fysiske og virtuelle verden. Det skal skje gjennom å levere målrettede markedsføringsbudskap basert på hvor du befinner deg.

Nå har de første resultatene på hvordan lokasjonsbasert annonsering konverterer i virkeligheten kommet. Den viser at klikkraten på annonsene er 300 ganger så høy som på vanlige annonser:

  • Hver fjerde person som har VGs app på smarttelefonen klikket på tilbudet
  • 50 prosent av disse møtte opp for å hente en Cola på kinoen
  • 60 prosent av de som besøkte kinoen klikket på den målrettede annonsen som kom opp i etterkant, der de ble tilbudt en gratis kinobillett sponset av Cola. Halvparten av disse igjen returnerte til kinoen for å hente billetten

Unacast-gründer Kjartan Slette beskriver den på denne måten:

– Det er sjokkerende at noen merkevarer selger disse produktene i fysiske butikker, men har ingen idé om hvem som faktisk kjøper dem. Det er den sanne verdien av proximity, å få merkevaren nærmere til publikum, sier Slette til nettstedet.

Det hører med til historien at testkundene fikk tilbud om gratis varer og tjenester, og at dette kan ha hatt stor påvirkning på resultatene i denne testkampanjen

Powered by Labrador CMS