Nyskaping

Dagligvarekjeden Ica satser på innholdsmarkedsføring, og blir et mediehus.

– Ica blir et selvfinansiert mediehus

Satser på innholdsmarkedsføring, og skal få en million brukere på egne kanaler.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Finansavisen.

Ica har tapt stort i Norge over lang tid, og blir overtatt av Coop dersom Konkurransetilsynet godtar oppkjøpet. Hvis ikke forlater kjeden landet, har konsernsjef Per Strömberg tidligere uttalt til Dagens Næringsliv.

Nå er det som mediehus den gamle dagligvaregiganten vil satse i fremtiden.

– Innholdsmarkedsføring, altså nyttig, relevant eller underholdende innhold i egne kanaler, vil fremover være vår hoveddisiplin – navet i all vår markedsføring. Vi blir den første i vår bransje til å ta dette steget fullt ut til å involvere alle egne kanaler. Vi tilbyr andre å annonsere på nettsiden vår, og målet er at vi i 2015 skal være et selvfinansiert mediehus, sier markedsdirektør Andreas Gjøsund til Finansavisen.

Gjøsund påpeker at også andre dagligvarekjeder har oppskrifter og annet innhold. Det er imidlertid det redaksjonelle fokuset som er nytt, og som han mener Ica vil være alene om.

– Vi bruker Google som verktøy for å kartlegge hva vår målgruppe er opptatt av, og våre journalister baserer innholdsproduksjonen på dette. Etter å ha vært "live" i to uker med vår nye nettside, har vi satt som mål å nå en million brukere månedlig på våre kanaler. Det gjør oss til et mediehus av betydelig størrelse, sier han til avisen.

Bakgrunnen for satsingen på innholdsmarkedsføring er at kjeden fikk stadig mindre igjen for annonsekronene de la igjen i medier som dagspresse og tv. De kommer imidlertid ikke til å droppe de tradisjonelle mediene helt.

Ifølge Gjøsund koster hele satsingen på innholdsmarkedsføring det samme som en enkelt tv-kampanje.

Powered by Labrador CMS