Ledelse

Sekretariatet har nettopp flyttet til nye lokaler på Tøyen, noe generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening er svært fornøyd med.

Lederjobben bedre enn forventet

Lederspeilet: Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening jobber med noe hun brenner for. Det gjør også lederjobben mye enklere.

Publisert Sist oppdatert

Bu legger nemlig ikke skjul på at dette er hennes første lederjobb og at hun kun har sittet et år i sjefstolen. Dermed har læringskurven også vært bratt.

– Men det har vært bedre enn forventet å bli leder. Egentlig har det bare vært veldig bra og selv om jeg er nesten yngst her i sekretariatet har det ikke vært noe problem å bli respektert som leder, sier hun entusiastisk. – Det siste året har gått så fort at jeg har ikke hatt mye tid til å reflektere over ting, legger hun til. Ukeavisen møter henne til en prat om ledelse på en dag som ellers er smekkfull av avtaler. Ifølge Christina Bu er de fleste dager slik. Under hennes ledelse har nemlig Norsk Elbilforening doblet antall medlemmer siden i fjor.

Langt fremme

Grunnen til denne store interessen er at Norge er generelt langt fremme når det gjelder elbiler som ruller på norske veier. Innen utgangen av mai i år var det 54150 elbiler i tillegg til 4829 plug-in hybridbiler, noe som gjør at Norge har den største markedsandelen på elbiler i verden. I tillegg har politikerne, ut i fra et klimaperspektiv, vedtatt fordeler for elbiler, som for eksempel fritak for engangsavgift og null moms, samt flere andre gunstige virkemidler. Dermed har salget tatt av blant norske bileiere. Alle disse faktorene gjør at det også er betydelig utenlandsk interesse for den norske elbilsatsningen. Og dette merkes først og fremst av sekretariatet som teller totalt syv ansatte.

– Det kommer en tysk radiostasjon og skal intervjue meg etterpå, og vi blir generelt nedringt av utenlandske medier. Det er kjempestor interesse for det som skjer i Norge på elbilfeltet, sier Bu.

Denne store interessen medfører også at Bu og hele sekretariatet må prioritere hardt fordi sekretariatet også skal håndtere medlemsoppgaver og administrasjon, blant mange andre oppgaver.

– Selv har jeg nok fortsatt en vei å gå når det gjelder prioriteringer for jeg syns det er vanskelig å si nei til spennende ting, forteller Bu.

Ser teknologi og samfunn sammen

For Christina Bu syns teknologi er spennende, faktisk så spennende at hun har en Mastergrad i «Society, science and Technology» fra Universitetet i Oslo. Før hun ble leder av Elbilforeningen var hun dessuten politisk rådgiver i NAF i syv år der hun hadde ansvaret for NAFs arbeid knyttet til ny bilteknologi, el- og hydrogenbiler. Hun er også generelt opptatt av miljø og klima, og påpeker at hun er veldig samfunnsengasjert. Mastergraden ga Bu muligheten til å se teknologi og samfunn sammen.

– Jeg tror det var en fordel at jeg kjente noe til fagfeltet, siden det var helt nytt for meg å være leder, men jeg må nok jobbe med noe jeg brenner for. Slik sett er dette hundre prosent midt i blinken og verdens beste jobb, forklarer hun. Samtidig er hun klar på at jobben tar mesteparten av tiden hennes.

– Det er både på godt og vondt og kan være ganske krevende noen ganger, medgir hun.

– Jeg er ganske sosial og prøver å sette av tid til venner og familie, men siden det er så mye jobbing har jeg ikke tid til mye annet enn det, sier hun. Likevel mener Bu hun er flink til å koble av og har ikke dårlig samvittighet hvis hun for eksempel trenger å slappe av litt.

Ikke møtt glasstaket

Til tross for at hun stort sett har jobbet i mannsdominerte miljøer, har dette ifølge Christina Bu vært helt uproblematisk.

– Det har jo vært mye snakk om at kvinner møter det såkalte «glasstaket» men det har jeg merket lite til, og føler jeg har fått mange sjanser. Selv trives jeg best i arbeidsmiljøer med både kvinner og menn og føler at samtalene blir mer givende da, forklarer hun.

Generelt mener hun at kvinner må slutte å være perfeksjonister, men at ting tyder på at endringer er på gang.

– Jeg tror det er flere yngre kvinnelige ledere som ikke i like stor grad føler at glasstaket er et problem. De lar seg i mindre grad stoppe, konstaterer hun.

I front

Vi har det siste året blitt vant til at det gjerne er Christina Bu som fronter elbilsaken, både i medier og i andre eksterne fora. Ifølge Bu ser hun på dette som en naturlig del av lederrollen.

– Det er min jobb å fronte organisasjonen i media, sier hun, men forklarer samtidig at hovedvekten av jobben hennes handler om det politiske arbeidet for å sikre at de fordelene norske elbileiere har, fortsatt består, og å sikre forutsigbarhet i rammevilkårene. Opprinnelig skulle for eksempel fordelene som elbileierne får vurderes etter at taket på 50 000 biler ble nådd, og nå som dette antallet ble nådd allerede i mai i år, har Elbilforeningen fått på plass at disse fordelene består i hvert fall frem til 2017. En annen stor sak som har fått mye oppmerksomhet denne våren er at de mange elbilene på innfartsveiene til Oslo skaper forsinkelser for busser og andre brukere av kollektivfeltet. Løsningen ble at elbiler som skal benytte seg av kollektivfeltet inn til Oslo i rushtiden fra nå av må ha flere passasjerer i bilen, også kalt samkjøring. Dette var forøvrig en løsning som ble hilst velkommen også av elbilforeningen.

– Samkjøringssaken begynte vi å jobbe med politisk for en god stund siden, for her i sekretariatet så vi at det kunne bli et krav, så det er ikke slik at dette kom spesielt overraskende på oss, forklarer Bu.

Mange meninger

Hun er ikke nevneverdig engstelig for eventuell negativ medieoppmerksomhet, eller det som blir skrevet på sosiale medier. Elbiler ser ut til å engasjere befolkningen, og det er mange som har meninger om elbiler både for og i mot. Et kjapp søk på Facebook avslører for eksempel at det både er en gruppe som kaller seg «Vi som ønsker elbilen dit pepper’n gror» og en annen gruppe med navn «Vi som ønsker elbilen hjertelig velkommen.»

– Jeg kan ikke henge meg opp i det negative, det gidder jeg ikke å bruke energi på. Jeg velger heller å se positivt på ting, svarer hun.

Vektlegger teamarbeid

Generelt vektlegger hun teamarbeid og ønsker at alle de ansatte og tillitsvalgte skal ha det samme hovedmålet.

– I det daglige er team-tankegangen viktig. Selv om jeg som leder må ta en beslutning i saker forventer jeg at alle de ansatte tar et selvstendig ansvar samtidig som alle skal jobbe sammen, sier hun. Bu understreker at alle de seks ansatte i likhet med henne har svært mye å gjøre, og omtaler arbeidsmiljøet som veldig aktivt der alle har «mange baller i luften.» Hun er også veldig opptatt av at det skal være bra å gå på jobb og at det er en løs tone blant alle de ansatte og masse humor. I vår har det imidlertid vært så høyt arbeidstrykk at Bu mener hun har hatt enda mindre tid til faktisk å lede, men hun opplyser at alle de ansatte samles til et ukentlig møte for å bli oppdatert og at mye av kommunikasjonen i det daglige foregår på for eksempel Messenger. Likevel understreker hun at sekretariatet jobber i et fellesskap og at ting forankres i de sammenhenger der det er nødvendig. I løpet av det siste året har sekretariatet under hennes ledelse jobbet for å få på plass en strategi og langsiktig målsetting for organisasjonen. Intensjonen er at Norsk Elbilforeningen skal bli en mer interessepolitisk organisasjon.

Viktigheten av beslutninger

Hun legger vekt på å ha et arbeidsmiljø der de ansatte kan komme til henne hvis det er noe. Det innebærer også å få tilbakemelding på den jobben hun gjør som leder.

– Her har jeg en lav terskel for at de ansatte skal kunne si hva de mener, men det er klart at det ikke nødvendigvis alltid er like gøy for meg å høre, innrømmer hun.

Som fersk leder har Christina Bu gjort seg noen erfaringer om viktigheten av å være tydelig og at hun ikke alltid kan bli «en del av gjengen.» Hun er også opptatt av at det er hennes ansvar å fatte beslutninger til slutt, selv beslutninger som kan være upopulære.

– Jeg prøver jo å søke råd og å sette meg inn i ting. Samtidig syns jeg det er lov å gjøre feil noen ganger, og jeg er ikke så redd for å gjøre en feil at jeg ikke tør ta en beslutning, sier hun.

Bu er åpen om at hun syns det er et problem at mange ledere har et beslutningsproblem og er for unnvikende.

– Selv syns jeg man får ta en beslutning som leder og hvis det i ettertid viser seg at man har tråkket feil er det bare å innrømme det og erkjenne at dette ikke var riktig. Da er det viktig å ha selvinnsikt nok til å se hvis ting blir feil, kommenterer hun.

Gøy med utfordringer

Christina Bus innstilling er at utfordringer er alltid er positivt.

– Jeg mener at utfordringer er noe man skal takke ja til, det er bare gøy, sier hun. Kanskje derfor takket Bu også ja til å bli leder i Elbiforeningen når tilbudet kom, selv om dette var hennes første lederjobb.

– Jeg trives som leder selv om jeg vet at det er mye igjen å lære, forteller hun. En av lærdommene har for eksempel vært at hun ikke behøver å ta seg av alle administrative oppgaver, men kan delegere disse litt utover.

– Jeg har flinke medarbeidere og behøver ikke å gjøre alt selv. Men det har vært en vanskelig balanse mellom det å være leder, håndtere mediene, prosjekter, og samtidig drive politisk påvirkning, reflekterer hun. Faktisk trives Bu så godt med å være leder at hun ser for seg at hun ønsker lederjobber også videre i karrieren.

– Jeg er nok ganske ambisiøs og tar de mulighetene som byr seg. Akkurat nå betyr det at jeg er veldig opptatt av å være med å utvikle elbilforeningen videre, og det er kjempegøy, avslutter Christina Bu.

Mini CV: Christina Bu (35)

Stilling: General-sekretær i Norsk Elbilforening

Sivilstand: Samboer

Bosted: Oslo, opprinnelig fra Re i Vestfold

Karriereglimt: Har tidligere vært politisk rådgiver i NAF i seksjon politikk og forbruker i syv år. Hadde blant annet ansvaret for NAFs arbeid knyttet til ny bilteknologi, el- og hydrogenbiler.

Utdannelse: European Master in Society, Science and Technology ved Universitetet i Oslo (UiO), Bachelor i Statsvitenskap fra UiO. Deler av gradene ble tatt i Chile og Nederland. Har også 1/3 av en Master-grad i ledelse fra BI.

Styremedlem i: NAFs hovedstyre, forskningsprosjektet Tempo, Norsk Hydrogen-forbund, Utvalg miljø, NVF.

Om Norsk Elbil-forening: 7 ansatte og 8 lokalforeninger og dekker tilsammen 13 fylker. Organiserer mer enn halvparten av landets elbilister og har nær 23.000 medlemmer. Elbilforeningens formål er å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.

Powered by Labrador CMS