Arbeidsliv

Økologisk matomsetning i Norge har økt med 11,5 prosent fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015.

Økologisk fortsetter å øke

Omsetningen av økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen økte med 11,5 prosent fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015. Omsetningen har økt årlig siden 2010, med spesielt sterk vekst i 2014.

Publisert Sist oppdatert

Det viser ferske tall fra Landbruksdirektoratet. Tilgangen på økologisk korn var også rekordhøy, grunnet økt norsk produksjon kombinert med høy import. 25 prosent av omsetningen av økologisk mat i dagligvarehandelen i 1. halvår 2015 var grønnsaker. Samtidig økte prisforskjellen til konvensjonelle produkter.

Meieriprodukter og barnemat utgjør henholdsvis 16 og 15 prosent av total omsetning. De tre varegruppene som hadde høyest prosentvis økning dette halvåret var drikkevarer (35 prosent økning), kaffe og te (30 prosent økning) og frukt, bær og nøtter (28 prosent økning). Størsteparten av dette er importerte varer. I tillegg økte omsetningen av økologiske egg med 22 prosent og økologiske grønnsaker med 18 prosent.

På tross av markant økning de senere årene, utgjør salget økologisk mat bare 1,45 % av total matomsetning i Norge i dagligvarehandelen. Volumet er med andre ord fortsatt forsvinnende lite, selv om det nå er fullt mulig å tjene svært gode penger i et nisjemarked med meget høy betalingsvillighet fra kresne og kravstore forbrukere. På tross av dette er det stadig færre som tror på Statens mål om 15 % økologisk innen 2020.

Østfold på topp

Østfold er nå det fylket i Norge som produserer mest økologisk korn, erter og oljefrø. Østfold var også fylket med høyest omsetning av økologisk kraftfôr. Totalt økte omsetningen av kraftfôr med tre prosent i 2014–2015 sammenliknet med året før. Andelen jordbruksareal i Norge som brukes til økologisk matproduksjon i dag er 5,3 prosent. Det gjenstår omtrent 1 million dekar før målet er nådd, noe som tilsvarer i underkant av halve Vestfold fylke.

Dermed fortsetter den økningen som vi har sett i Norge de senere årene. For 1. halvår 2014 kunne Landbruksdirektoraret rapportere om 30 prosent økning av salget av økologiske produkter gjennom dagligvarehandelen. Samtidig går nå flere ledende økologisk produsenter som Rørosmeieriet og Grøstad Gris så det griner, hvor sistnevnte for en tid tilbake ble solgt til Norgesgruppen, Norges største største handelshus i dagligvaresektoren. Stange-kylling er tidligere kjøpt opp av Rema. Flere oppkjøp ventes fremover. Men de store norske samvirkene som Tine og Nortura har sammenlignet med tilsvarende aktører i våre naboland hatt en litt avventende holdning, hvor Nortura nå har dradd ned økosatsingen.

Sammenlignet med våre naboland Sverige og Danmark ligger Norge langt, langt etter. I Sverige vokste økosalget med 38 prosent i fjor, hvor svenskprodusert i stor grad står for veksten. Åtte av ti svensker handler i dag regelmessig økologiske varer. Også i Danmark er man på offensiven. Med 400 millioner kroner og 67 konkrete tiltak skal Danmark nå fordoble sitt økologiske areal frem til 2020, fra 7, 4 % (2012) til 15 %, altså det same målet Norge har satt seg.

Sultne dansker

Imidlertid er danskene mye mer ambisiøse når det gjelder offentlig servering, hvor målet er 60 % økologisk mat i storhusholdninger i Danmark. København kommunes mål er 90 % innen utgangen av 2015 – noe de ligger godt an til å klare. Mange svenske kommuner har nådd 25 % økologisk matservering.

Også globalt fyller økologisk opp stadig flere ganer. På ti år har omsetningen av økologiske varer på verdensbasis tredoblet seg, og var i 2012 på 64 mrd. dollar. USA omsetter mest i verden. Totalt utgjør økologiske landbruksareal 0,8 prosent av verdens landbruksareal.

En undersøkelse fra EU tidligere i år viste danske forbrukere er flinkest i Europa til å kjøpe økologiske produkter, mens Sverige har nest størst volum av økologisk produksjon av total dyrkbar jord. Italia har flest økoprodusenter fulgt av Spania og Polen. 5. 7 % av EUs totale dyrkbare jord er nå avsatt til økologisk produksjon. Med 10.2 million hektar har EU nå 24% av verdens totale økologiske matjord.

Voksende etterspørsel, men synkende norsk produksjon og antall produsenter, gjøre at utlendinger nå snuser på det lukrative norske økomarkedet.

Powered by Labrador CMS