Annonse

- Oppmuntring og ros skaper jobbengasjement

I en spørreundersøkelse Infact har gjort for Dale Carnegie Training Norway ble respondentene bedt om å rangere fem myke faktorer som kan skape jobbengasjement: ansvar, oppmuntring, inspirasjon, god kommunikasjon og utfordrende arbeidsoppgaver. En av fem av de spurte som var i jobb (20,1 prosent), svarte at oppmuntring og ros er det viktigste for å skape jobbengasjement. På andreplass kommer god kommunikasjon (19,2 prosent). Det tredje viktigste for å skape engasjement er ifølge undersøkelsen ansvar (15,6 prosent).

– Etter lange ferier er det mange som ser seg om etter ny jobb, og januar og februar er typiske måneder hvor mange begynner å søke seg bort fra jobben. Er man engasjert i jobben sin ønsker man sjeldnere å bytte jobb. Oppmuntring og ros topper som engasjementsskapere. Det handler om at de ansatte trenger å bli sett, å få feedback og at de føler seg betydningsfulle på arbeidsplassen, sier daglig leder Ellen Kristine Breiby i ledertreningsselskapet Dale Carnegie Training i en pressemelding.

Ifølge samme pressemelding viser undersøkelsen viser at utover oppmuntring og ros er det ulike faktorer som trigger jobbengasjement i ulike aldersgrupper. For den yngre garde mellom 18 og 29 år er det viktigst å kommunisere godt på arbeidsplassen, mens for de som er over 65 år er dette i mindre grad viktig.





Tallene fra undersøkelsen at hva som er viktigst for høyt jobbengasjement varierer noe med kjønn, alder og hvor i landet man bor. Alle faktorene er imidlertid høyst avhengig av nærmeste leder, påpeker Breiby i pressemeldingen. Hun mener det er viktig at ledere tar seg tid til å lyte til sine ansatte og kartlegge hva som skaper engasjement og stå-på-vilje hos den enkelte. Det kan bidra til at man får fornøyde ansatte som blir i bedriften lenge.  

– Det er gjort mye forskning på medarbeiderengasjement de siste årene, og studiene konkluderer ofte med at det å ha engasjerte medarbeidere fører med seg en rekke fordeler for selskaper. 80 prosent av arbeidstakere som er misfornøyde med nærmeste leder er uengasjerte på jobben. Det betyr at lederen har stor betydning for sine medarbeidere i første omgang, og for selskapets resultater i andre omgang. Vi vet at engasjerte medarbeidere blir lengre i organisasjonen, bidrar mer til bunnlinjen og er mer opptatt av å levere kvalitet, sier Breiby.

 

Hva av følgende er viktigst for å skape jobbengasjement ?

 

Ansvar 15,6 %

Oppmuntring og ros 20,1 %

Inspirasjon 10,4 %

God kommunikasjon 19,1 %

Utfordrende arbeidsoppgaver 14,6 %

Ingen klar vinner 20,1 %

 

Faktorene respondentene ble bedt om å rangere er alle faktorer som andre Dale Carnegie-studier har vist bidrar til å skape jobbengasjement. Undersøkelsen er gjennomført av Infact i 2014 med 1008 respondenter, hvorav 704 var i jobb. Undersøkelsen er landsrepresentativ.

Kilde: Dale Carnegie Training

 

 

Annonse
Annonse