Europa

Protester mot Über i Portland, USA.

Über skaper hat og kjærlighet

Det amerikanske drosjeselskapet Über møter massiv motstand og rettssaker i Europa. Men for miljøaktivistene i EU blir de digitale selskapene sett på som positive verdiskapere.

Publisert Sist oppdatert

For det er stor aktivitet rundt Über for tiden. Det utskjelte drosjeselskapet, grunnlagt i San Francisco i 2009, møter nå juridiske motstand i Nederland, Tyskland, Spania, Belgia, Italia og Portugal i løpet av det siste året, inklusive Norge. Selskapet har svart med å anlegge sak mot Europakommisjonen og Frankrike, Tyskland og Spania. I disse landene har Über blitt møtt med avgjørelser og/eller lover som forbyr appen UberPop.

Über er nå tilstede i 53 land, med en omsetning som har passert 1 milliard dollar, men hvor verdien er hele 40 milliarder dollar. For investorene har stått i kø. Forretningsideen er å tilby kjøretjenester gjennom en app, som kobler passasjerer med sjåfører. Betalingen skjer gjennom den samme appen hvor Über tar en splitt av beløpet.

Selskapet er blitt kritisert for hvordan de opptrer overfor sine sjåfører. En arbeidsrettssak i California slo nylig fast at selskapets sjåfører er ansatte, som har krav på refundering av utgifter til drivstoff, reparasjoner og bomavgifter. Über hevder at de er en bedrift som formidler transaksjoner mellom kunder og uavhengige tilbydere av en tjeneste. Über unngår å si at de «skaper arbeidsplasser», noe som kan medføre at de blir gjenstand for ytterligere arbeidsmarkedsregulering.

Så langt har Über møtt rettslig pågang i Belgia, Frankrike, Tyskland, Nederland og Spania. Etter to klager fra Über mot henholdsvis Tyskland og Frankrike, har Kommisjonen nå undersøkt hva slags selskap Über er: et selskap som tilbyr digitale tjenester eller transportbedrift. Det er andre gang på under et halvår at Über retter en klage mot Frankrike. Også denne gangen er begrunnelsen at fransk lovgivning favoriserer vanlige taxitjenester på bekostning av Über. I Norge har selskapet møtt mostand fra den tradisjonelle drosjenæringen. Norske myndigheter understreker at de må søke om løyve og ha takstameter slik alle i drosjenæringen er underlagt. Über mener sanksjonene bryter med prinsippet om fri flyt av tjenester og tjenestedirektivet.

Miljøvennlig teknologi

Samtidig hevder nettavisen EurArcive at EU-kommisjonens nye forslag til en sirkulær økonomi vil prøve å utnytte den nyskapende teknologiske innovasjonen som blant annet Über eller Airbnb representerer.

Miljøkommissær Karmenu Vella sier til EurActiv at den nye miljøpakken vil ha et digitalt aspekt. I den sirkulære økonomien skal råvarer gjenbrukes og utnyttes flere ganger. Vella sa at de nye teknologiene og forretningsmodellene kan forbedre ressursutnyttelsen i Europa, øke produktiviteten og redusere årlige kostnader for mat, mobilitet og bygninger. EU mener dette vil kunne styrke økonomien og skape arbeidsplasser. EU-kommisæren har trukket frem de nye nettselskapene som eksempler på hvordan teknologisk innovasjon kan skape vekst med mindre bruk av verdifulle naturressurser.

Samtidig omtale miljøkommissær Karmenu Vella Über som verdens mest vellykkede taxiselskapet, «som ikke har noen drosjer». Verdens mest suksessrike hotellselskap har heller ingen fast eiendom. At begge allikevel er basert på nettopp biler og bygninger ble ikke berørt.

«Fremveksten av deleøkonomien gir også muligheter for økt effektivitet, vekst og arbeidsplasser, men gjør også at vi står overfor flere nye regulatoriske spørsmål», uttalte Miljøkommisjonen.

EU-kommisjonen offentliggjorde sin strategi for Det indre digitale marked tidligere i år, hvor de legger opp til en «moderne og mer europeisk» lovgivning om opphavsrett. Strategien danner utgangspunktet for Europas digitale fremtid og inneholder 16 konkrete tiltak under tre overordnede tema:

1) Gi bedre adgang for forbrukere og bedrifter til digitale varer og tjenester over hele Europa

2) Skape riktige rammevilkår for digitale nettverk og for at innovative tjenester skal blomstre

3) Maksimere vekstpotensialet for den digitale økonomien Formålet er å skape mer tilgang for forbrukere og bedrifter for digitale varer, skape forutsetninger for digital innovasjon og maksimere vekstpotensialet i den digitale økonomien.

EU-kommisjonen sier at de vil gå nærmere inn i deleøkonomien senere i år.

Powered by Labrador CMS