Samfunn

Generalsekretær Trond Enger forteller at Venstre stiller lister i 413 kommuner, men har blinket ut 30 kommuner som de satser ekstra hardt på.

Venstres kamporganisasjon

Venstres organer er omgjort til en kamporganisasjon. Ansatte på partikontoret i Venstres Hus og på Stortinget er inndelt i fem team med ulike oppgaver.

Publisert Sist oppdatert

Partiets hovedmål er å få flere stemmer enn for fire år siden. Da var oppslutningen 6,3 prosent.

Generalsekretær Trond Enger forteller at de har etablert følgende team med hver sine spesialoppgaver. Se rammesak. Teamene skal sørve lokalkandidatene.

Kampsaker

Skole og miljø er Venstres kampsaker i valget. Partiet har valgt ikke å kjøre på enkelttemaer innenfor de to områdene, for eksempel av typen ”flere lærere” , som partiet vil ha. Partiet satser på at mange ulike innspill når det gjelder skole skal markere det bedre som et skolepartiet enn det et enkelt budskap ville ha gjort.

Enger håper at de skal få uttelling for skoleturneen Trine Skei Grande og stortingsrepresentant Iselin Nybø gjennomført etter landsmøtet i vår. De besøkte skoler og barnefamilier. Her var de med på leksehjelp, middagslaging – hele ettermiddagshverdagen med tidsklemme hos flere familier.

– De gjorde dette for å lære mer om barnefamiliers hverdag. Vi regner med at det gir oss mer kredibilitet i valgkampen, sier Enger.

Tilsvarende satser Venstre på miljøvern generelt og ikke på enkeltsaker innenfor temaet. Enkeltsaker får eventuelt bli noe de trekker opp av hatten som utspill under valgkampen.

Partiet har utarbeidet et sett med mediepakker, som de skal slippe gjennom valgkampen. Enger forteller at de lokale førstekandidatene er informert om datoene pakkene skal slippes og temaene i pakken, men ikke hva utspillene konkret går ut på.

Konkurrentene

Venstre har størst velgerlekkasje til Arbeiderpartiet og Høyre. De er derfor de største konkurrentene i valgkampen, ifølge Enger. Han påpeker at lekkasjen i stor grad skjer når unge mennesker stifter familie. Strategien for å redusere lekkasjen har vært å utvikle en politikk innenfor satsingsområdet skole og miljø som passer barnefamilier. Det kan for eksempel være trygge skoleveier eller ha med tidsklemma å gjøre.

Valgkampledelsen

Bevegelsene i valgkampen følges med argusøyne av partiets øverste valgkampsledelse. Den består av partileder Trine Skei Grande, nestlederne Ola Elvestuen og Terje Breivik, André N. Skjelstad (medlem av gruppestyret på Stortinget), Torild Skogsholm, (leder Venstres sekretariatet på Stortinget) og generalsekretæren. Ledelsen møtes hver søndag ettermiddag. Den suppleres med personer fra spesialteamene eller ulike strategiske rådgivere etter behov.

Her analyseres valgkampen og nye tiltak settes i gang etter som hvordan valgkampen utvikler seg. Det kan bli endringer av toppolitikernes reiserute og i sakene partiet kjører på.

Prioriterte kommuner

Stortingsrepresentantenes oppgave er å støtte lokalkandidater i eget fylke og nabofylket. Partileder Trine Skei Grande og to stortingsrepresentanter skal under valgkampen alltid være tilgjengelig på morgenen og ettermiddagen for oppmøte i radio- og fjernsynsstudioer i Oslo.

Partiet har hatt valget i tankene lenge. Sentral politikere har derfor reiset mye for å motivere folk til å stå på valglistene.

– Vi er stolte av at vi klarer å stille lister i 413 kommuner, sier Enger.

Generalsekretæren forteller at 1.kandidatene i 30 utvalgte kommuner får ekstra støtte fra partiet.

– Dette er kommuner der vi har sterke lag. De fleste er større byer. Alle disse vil få besøk fra toppledelsen i partiet i løpet av valgkampen, sier Enger.

Han poengterer at dette er partilag som er så store at 1. kandidaten og valgkampansvarlige er to forkjellige personer. Partiet har hatt en samling for 1. kandidatene og en for valgkampansvarlige. Den første gruppen er skolert i Venstres kjernesaker, mens valgkampansvarlige har fått påfyll i det å drive en valgkamp. Temaene har vært nettsider, bruk av grafisk mal, velgeranalyser, hvordan man lager en god stand, hvordan man gjennomfører gode dør-til-dør-aksjoner osv. Enger understreker at dette ikke har vært enveistale fra eksperter, men like mye utveksling av gode erfaringer.

Parallelt har fylkene kjørt tilsvarende temaer på kurs der andre lokallag har hatt anledning til å delta.

Rød tråd

Det er viktig at førstekandidatene kan Venstres standpunkt, slik at det er gjenkjennelig for dem når Trine eller andre i Venstres ledelse er på tv, slik at de kan forsterke budskapet lokalt, helst med en lokal vinkling. Hvis Trine sier at Venstre vil satse på skole, kan deres lokale budskap være at de vil bygge ny skole eller prioritere skolen i kommunebudsjettet slik at kommunen ansetter flere lærere, sier Enger.

Han sier at Landsstyret har laget eksempelsamlinger på hva god skole- og miljøpolitikk er. Heftene er sendt ut til alle 1. kandidater.

– Så er det opp til dem om de vil bruke det i sine programmer, utspill og brosjyrer.

Trine twitrer

– Trine synes det er gøy å twitre. Ellers har vi ingen sentral strategi for bruk av sosiale medier utover det som ligger i medieteamet, sier Enger.

Han forteller at valgkampsjefene lokalt sørger for at lagene er på sosiale medier. Flere lokallag har egne Facebook-steder.

Intern kommunikasjon

Partiets interne kommunikasjon foregår per epost. Nyhetsbrev går til alle medlemmer som abonnerer på det.

– Det er prioritert å lage gode nyhetsbrev, sier Enger.

I tillegg har partiet egne epostlister for informasjon som bare skal gå til førstekandidater eller bare til medlemmer av landsstyret. Det samme gjelder for SMS, hvis man vil sende ut korte meldinger av typen ”stå på”, ”noen er ute etter Trine”, ”vi har fått kjempeoppslag på ...”.

(U)synlighet

Enger mener at Venstres sterkeste kort er alle de tillitsvalgte som bruker fritiden og deler av ferien til valgkamp for partiet.

– De legger ned stor innsats. Mange av dem synes det er gøy, og vi vil gjøre vårt for at valgkamp skal være gøy, sier han.

Utfordringen for partiet er å være synlig nasjonalt og å få valgkampen til å dreie seg om saker Venstre er opptatt av, mener Enger. Han fastslår at det også er en ulempe at Venstre ikke får like mye pengegaver som flere av de andre partiene.

– Vi har ikke råd til å kjøpe mye reklameplass, sier han.

Skattejakt og svigermor

Enger gjør sine refleksjoner fra ferie hos svigerforeldrene i Brønnøysund. Etter 16 uker pappapermisjon gikk han ut i tre ukers ferie frem til 3. august. Den første uka tilbrakte familien på tre sammen med en vennefamilie i Gøteborg, på airbnb (leie av privat leilighet gjennom en airbnb, altså bed and breakfast bestilt på nettet gjennom airbnb-organisasjon).

– Det fungerte bra. Hyggelig å komme hjem til noen. Med et lite barn var vi hjemme på kveldstid, sier Enger.

Etter Liseberg, skattejakt og teknisk museum i Gøteborg, ble det tid til syv fjellmil til fots på to dager og litt historisk påfyll fra et gammelt akevittbrenneri på Stange i Hedmark på før turen gikk til svigers. Siste uke er på hytta sammen hans mor.

–Vi reiser vanligvis mye utenlands, men det ble mye Norge og familie i år, sier Enger

Fingerspissfølelsen

Tilbake på jobb 3. august er hans viktigste oppgave, mener han selv, å sette ledelsen i stand til å ta gode avgjørelser når det trengs.

– Det gjelder å fremskaffe fingerspissfølelsen, finne nerven i valgkampen. Det er ingen eksakt vitenskap, men det handler om å frembringe fakta om hvordan det går hvor slik at partiledelsen kan bevege partiet inn i de rette debatter og spor. Det er også viktig å få den lokale og sentrale valgkampen til å henge sammen. Politikerne i ledelsen er mest interessert i politikken, mens jeg er bindeleddet over til organisasjonen. Jeg må spesielt trå til der det ikke fungerer, sier Enger.

Etter valget

Handlingsplanen for valget i 2017 skal vedtas før jul. Enger forteller at de like etter valget starter arbeidet med å finne ut hva de må gjøre bedre i 2016 for at 2017-valget skal bli bedre enn dette.

– Vi må lære av denne valgkampen. Hva fungerte? Hva fungerte ikke?

Partiet skal teste ut hvordan regionalt samarbeid kan styrke organisasjonen.

– Mellomvalgsår er tid for organisasjonsbygging og politikkutforming, sier Enger.

Partiet skal teste ut regionalt samarbeid for styrke organisasjonen. Landsmøtene skal endre måten å jobbe på.

– Vi skal ha mer tydelige temaer i plenum og mange parallelle sesjoner der ting jobbes gjennom, tas inn i plenum og vedtas der. Vi forsøkte det på siste landsmøte, med hell, og skal utvikle det videre, sier Enger.

Han mener det vil involvere flere mennesker og føre til mer politikk på landsmøtene.

Arbeidet med nytt partiprogram skal settes i gang tidligere enn før. Selv om de fremdeles skal ha en programkomité som utarbeider forslagene til nytt partiprogram, skal medlemmene av komitéen reise mer rundt og delta i seminarer hos lokalpartier. Seminarene er åpne for alle medlemmer.

– Dette vil gi oss perspektiver vi ellers ikke ville ha fått. Flere mennesker blir involvert i politikkutformingen og får et eierskap til politikken, sier Enger.

Spesialteamene

1. Kandidatstøtteteam. Skal gi støtte til partiets førstekandidater i kommunene og fylkene. De skal kunne alt om partiets politikk. Oppgavene er å gi førstekandidatene svar umiddelbart når de ringer og lurer på noe om partiets politikk. Er en kandidat på vei til et debattmøte eller skriver et innlegg på Facebook, skal han eller hun kunne ringe sentralbordet og bli videre sluset til den fra teamet som har vakt da.

2. Organisasjonsteam. Dette skal støtte den valgkampansvarlige i hver kommune. Hjelpen går på det tekniske i å drive valgkamp. Fra det praktiske, som forsyning av brosjyrer og effekter for utdeling, til hjelp med å legge ut saker på nettsider og bruke partiets elektroniske, grafiske mal til å lage brosjyrer. Lokallagene fikk egne hjemmesider i vinter, innenfor Venstres mal.

3. Henvendelsesteam. Det svarer på henvendelser utenfra, fra interesserte personer og organisasjoner som ikke er en del av Venstres valgkamporganisasjon. Det er særlig velgere og interesseorganisasjoner som blir sluset til dette teamet. Temaet responderer også på spørsmål og påstander på sosiale media.

– Hvor mye arbeid vi legger i tilstedeværelsen på sosiale medier avhenger av hvilke ressurser vi har tilgjengelig. Mange av de som responderer her er frivillige. Vår førsteprioritet er at alle som henvender seg på epost og i våre Facebook-grupper skal få svar, sier Enger.

4. Medieteam. Dett er et permanent team, som tar seg av henvendelser fra pressen. Her ligger også infographic, som er bilder med enkle verbale budskap. De kan sendes ut til medlemmer, førstekandiater og Facebook-grupper.

Powered by Labrador CMS