Ledelse

Finn forbrukere som gir deg vekst

Alle ønsker å få noe igjen for arbeidet som legges ned med å finne nye kunder. Da lønner det seg å finne ut av hva som karakteriserer forbrukerne som virkelig gir bedriften din vekst, hevder Geoscape-gründer.

Publisert Sist oppdatert

Cesar Melgoza, gründeren av Geoscape, skriver i Entrepreneur at hemmeligheten bak veksten kan være å finne de rette forbrukerne.

Forbrukergruppene man ønsker seg bør ha en jevnt stigende inntekt, de bør øke i antall og beløpene de bruker årlig bør også øke.

Her er Melgozas tre tips for å finne disse forbrukerne:

Let der ingen andre leter:

  • Se etter gruppene som ennå ikke er størst i antall, men som antakeligvis vil bli det
  • Vær beredt til å segmentere gruppene med direkte, personlige og seriøse kampanjer for å vinne deres tillit og penger

Grav dypere enn konkurrentene:

  • Big Data er nyttig å ha, men dybdedata er enda bedre
  • Dybdekunnskapen gir markedsførere muligheten til å skreddersy sine kampanjer til spesifikke grupper

Finn forskjellene mellom forbrukergruppene:

  • Folk ønsker ikke å bli generalisert i et multikulturelt samfunn.
  • Mange ønsker at kulturen deres blir anerkjent og sett samt at forskjellene blir respektert. Unngå derfor totalmarkedsføring
  • Bruk de tilgjengelige verktøyene som gir innsikt i forskjellene mellom forbrukergruppene, og utvikle markedsstrategier.
  • Ved å finne forbrukerne som gir deg vekst, har du også muligheten til å utvikle langsiktige kundeforhold

Kilde: Entrepreneur / Cesar Melgoza

Powered by Labrador CMS