Ledelse

Universitetslektor og ekspert på sosiale medier, Gisle Hannemyr, anbefaler bedrifter å styre unna Facebook og lignende sosiale medier når det gjelder annonsering.

– Forstår ikke at bedrifter annonserer på Facebook

IT-ekspert Gisle Hannemyr fatter ikke at seriøse bedrifter vil bli assosiert med nettsvindlere og tvilsomme aktører. Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, mener Hannemyr lever i forrige århundre.

Publisert Sist oppdatert

Lektor ved Universitetet i Oslo, Gisle Hannemyr, forteller at sosiale medier som Facebook har så lav kvalitetskontroll at det er uforståelig for ham at store aktører velger å annonsere der.

– Jeg forstår at bedrifter ønsker å nå mange lesere og brukere. Likevel har Facebook skremmende lav kvalitetskontroll på sine annonsører. Du finner flere annonser for nettsvindlere der enn andre mer seriøse aktører, sier han til Dagens Perspektiv.

En vanlig type svindel er at du får beskjed om at du har blitt trukket ut som vinner av en konkurranse. I øyeblikket du fyller ut informasjon om deg selv, blir du automatisk abonnent på en svindyr sms-tjeneste, forteller Hannemyr.

– Facebook er ikke interessert i å beskytte bedriftene, sier han.

Lite troverdig

Et av problemene med å annonsere i de sosiale mediene er at annonsørene mister sin troverdighet. Kvalitetskontrollen er dårlig, og skitten hefter ved din bedrift, og smitter over på deg, hevder han:

– Det er en jungel der ute, og nettopp derfor blir merkevarebygging enda viktigere i de sosiale mediene. Publiseringsplattformer, enten de heter Facebook eller Aftenposten, må sørge for en viss standard på annonsørene – både når det gjelder redaksjonelt innhold og annonsene, påpeker han.

Hannemyr forteller at han vet, av egen erfaring, at forbrukerne ikke har blitt flinkere til å manøvrere og filtrere seg gjennom annonsørjungelen. De sliter fortsatt. Hannemyr, som publiserer mye stoff om emnet, er én av dem som blir kontaktet av fortvilte forbrukere som har gått i garnet til nettsvindlerne.

– Jeg kan bekrefte at vi ikke har blir flinkere til å filtrere informasjon. Nettsvindlerne fortsetter å berike seg på andres ulykke. Jeg prøver å forklare forbrukerne at jeg har kunnskap om emnet, men at jeg ikke kan hjelpe dem direkte. De må ringe politiet eller Forbrukerrådet, anbefaler han.

– Befinner seg i forrige århundre

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, ser ikke faren Gisle Hannemyr advarer mot.
– Han befinner seg i forrige århundre. Vi kan jo måle alt når vi annonserer i sosiale medier. Der får vi empirisk tilbakemelding på akkurat hvor vi får respons, forklarer han.
Ifølge Blindheim er det svindlere over alt, også i sosiale medier. Det betyr ikke at man ikke skal annonsere der.
– Å annonsere i sosiale medier er bra, både med tanke på kostnadseffektiviteten og for analyse av målgruppene vi ønsker å nå, sier han.

Orkla og Big Brother

Blindheim har tidligere jobbet i mediebransjen, og forteller om Orkla, som en gang i tiden ikke ønsket å bli assosiert med realityprogrammet Big Brother.
– Selskapet fikk tilbud om mellom 70 og 80 prosents rabatt, men valgte å avslå. Det redaksjonelle innholdet passet ikke inn med profilen til Orkla, og ville derfor svekke merkevaren. Den gangen syntes jeg den vurderingen var riktig, men hverdagen er jo helt annerledes i dag, påpeker han.
Sosiale medier representerer så mye, og når så mange folk at man simpelthen ikke har råd til å la være å annonsere der, mener Blindheim.
– Når jeg skal ha en bil, popper det opp høyst relevante tilbud, etter at jeg har gjort et Google-søk. Jeg forstår rett og slett ikke hva Hannemyr mener, sier han.

Profesjonelle kjøpere

Blindheim presiserer at det lønner seg å benytte profesjonelle kjøpere for å manøvrere i sosiale medier-jungelen. Dem kan man stole på, siden de både er profesjonelle og tjener på god rådgivning.
– Vi bruker jo profesjonelle mediebyråer når vi velger annonsestrategi. De har ingen interesse av å lure oss. Jeg tror også at vanlige forbrukere er forsiktige når de skal kjøpe noe, sier han.

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim.

Foto
Stian Lysberg Solum / NTB SCANPIX
Effekten av annonseringen er én av grunnene til at Blindheim er positiv til disse kanalene. Både kunden og annonsørene kan se i sanntid hvor mange som er inne på annonsen din.
– Den muligheten har du ikke i andre kanaler. Sikkerheten, presisjonen og den statstikkdrevne tilbakemeldingen du får er uslåelig. Du bør annonsere i sosiale medier både på grunn av volum og segmentering, fastslår han.
Powered by Labrador CMS