Arbeidsliv

Berit Svendsen staker ut kursen for Telenor. Bilder er tatt i en annen sammenheng.

– Kundeinnsikt er penger

De som vet mest om sine kunder vinner markedet, tror Telenor-topp Berit Svendsen. Det kommer til å prege bedriftens satsinger i årene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

Fra faksmaskinens tid, via fasttelefon til SMS, og nå Internet 4.0. Administrerende direktør i Telenor, Berit Svendsen, har vært med på mye i løpet av sin tid i Telenor.

Ofte har innovasjonen i selskapet handlet om ny og bedre teknologi. Men under NHOs og Osloregionens BEST-konferanse i Næringslivets Hus tirsdag 9. februar, var det ”innovasjon og mangfold” som var tema. Det er brukeren, eller rettere sagt informasjon om de store brukergruppene, som er valuta i framtida.

– Kundeinnsikt er penger i den nye økonomien, sier Svendsen.

Spredning av teknologi

I en tid der teknologiske nyvinninger ser dagens lys hver dag, verden over, kan ikke telekombransjen lenger basere seg på å vinne terreng i markedet kun ved å være tilbyder av denne teknologien.

– Internett er snart 60 år. Men mesteparten av utviklingen ligger foran oss, sier hun, og viser til følgende anslag:

I 2020 vil mer enn seks milliarder mennesker være tilknytta smarttelefoner. De store vekstområdene er Afrika og Asia. Telenor har opparbeidet seg godt fotfeste i det Asiatiske telekom-markedet.

I løpet av det samme tidsrommet anslår Telenor at 26 milliarder ”ting” – ikke bare telefoner, nettbrett og datamaskiner, men klær, søppelbøtter, kjøleskap – vil være knyttet til Internett.

Samfunnsnyttig kundeinnsikt?

Ved å analysere brukergruppene og deres nett-vaner skal Telenor stake ut kursen for fortsatt vekst.

– Se for deg å våkne opp, og så lyser det en grønn ”v” ved siden av deg. Da vet du at du er frisk!

Hun mener gevinsten av god informasjon vil være enormt, både for et effektivt næringsliv, og i et samfunnsøkonomiske perspektiv.

Videre antydet Svendsen at deling av slik informasjon mellom institusjoner og bedrifter, vil være svært nyttig.

– Dette er selvsagt 100% anonymisert informasjon, understreker hun, etter noen skeptiske blikk fra tilhørerne.

Hun trekker fram informasjonen de kan samle inn i land der andre former for analyse av adferdsmønster vanskelig lar seg gjøre.

- For eksempel i Pakistan, der vi har en stor kundegruppe. Ved store forflytninger av mennesker, og ved å slå sammen informasjon, kan man for eksempel forutse epidemier spres.

Powered by Labrador CMS