Ledelse

Illustrasjonsbilde, HMS.

Tar du HMS-ansvaret på alvor?

Som leder er du juridisk ansvarlig den dagen det inntreffer en alvorlig situasjon. Det slurver både private og offentlige virksomheter med, hevder arbeidsmiljøekspert.

Publisert Sist oppdatert
– Det er veldig få som tar HMS-opplæring, slik de er lovpålagt. I stedet kjøper ledere i dag billige og dårlige kurs på nettet, for å ha et diplom å vise Arbeidstilsynet når de kommer på sine inspeksjonsrunder. Disse kursene er helt verdiløse, og lederne sitter igjen uten kunnskap, noe som kan være farlig den dagen noe inntreffer, forklarer han.

Ledere kan bli flinkere på det meste når det gjelder helse, miljø og sikkehet (HMS) og samarbeid med verneombud, hevder Paul Norberg. Han har skrevet boken Verneombudet sammen med Ebba Wergeland.

Det lovpålagte ansvaret for å ta HMS-opplæring skyves under teppet, både i offentlige og private virksomheter. Det jukses også, for å ha papirene i orden, ifølge Norberg:

Arbeidsmiljøekspert Paul Norberg advarer ledere mot å ta lett på HMS-arbeidet. Foto Are Mathisen

Han medgir at noen bedrifter er flinkere enn andre til å ta dette ansvaret, og trekker frem Veidekke som et selskap som både har vist genuin interesse for HMS, og som har tatt dette arbeidet på alvor.

– Veidekke har gitt god opplæring, og har vært gode forbilder innen HMS. Det har bidratt til å skape en grobunn for en sunn organisasjonskultur. Å ta dette arbeidet på alvor vil også gi god økonomi på sikt, forklarer han.

Togstreiken

Også i statlige bedrifter tas det lett på dette ansvaret. Norberg trekker frem NSB og den aktuelle lokomotivførerstreiken som et eksempel på dette.

– De som ikke tar opplæringen utgjør det store problemet. I NSB-konflikten har sikkerhet for de ansatte og passasjerene vært et sentralt tema, sier han.

Det mangler ikke på festtaler om HMS og viktigheten av arbeidsmiljø, men det er når bedriftene skal gjøre noe praktisk det begynner å lugge. Norberg viser til en undersøkelse, der to tredeler av lederne som ble spurt mente at arbeidsmiljø ikke var en ledelsesutfordring.

– Lederne glemmer at det er arbeidsgiver som har dette ansvaret, og ingen andre. Oppstår det en alvorlig situasjon, sier de ofte at de skal gå gjennom rutinene sine, men de har ikke en gang laget noen. Har de utarbeidet rutiner, så vet de ikke hva rutinene er, poengterer han.

Enkle løsninger

Løsningen på problemet er enkel, ifølge Norberg: Lederen må bestemme seg for å ta ordentlig opplæring, gjerne sammen med verneombudet.

– Jeg vil anbefale alle ledere å ta en ukentlig prat med verneombudet. Det trenger ikke ta mer enn 15 minutter. Lytt til det verneombudet har å si, og legg til rette for endringer dersom dette anbefales. Når du gjennomfører allmøter bør du alltid ha en kort bolk om arbeidsmiljø. Ha det som et fast tema. Da signaliserer du at du gjør noe aktivt. Du må dessuten vise at du følger opp det som blir tatt opp, sier han.

Dette er en vinn-vinn-situasjon for bedriftene, siden dette ikke koster noe, påpeker han, og forklarer samtidig at et sunt fokus på arbeidsmiljø innebærer kontinuitet og at man gjør tingene riktig.

– Du vil forebygge både sykdom og fravær, noe som er lønnsomt for bedriften, understreker han.

Norberg roser mange småbedrifter for deres HMS-arbeid. Han forklarer at mange av lederne i disse bedriftene jobber operativt, og at de derfor lettere forstår viktigheten av arbeidet.

– De er ofte bedre enn de store bedriftene, siden lederne har tettere kontakt med de ansatte. Noen av småbedriftene klager over at de ikke har tid til HMS-arbeid, men da vil jeg anbefale dem å hente inn en konsulent som kan komme og gjennomføre opplæringen på arbeidsplassen. Det er kun fordeler forbundet med dette arbeidet. Husk at til syvende og sist er det du som sitter med det juridiske ansvaret, sier han.

Legg til rette for verne­ombudet:

Styrk verneombudets status og arbeidsmuligheter:

  • Det gjør det enklere for dyktige medarbeidere å påta seg vervet

  • Et godt verneombud bekjemper ulykker, sykdomsproblematikk og uførhetsrisiko på arbeidsplassen

Se forebyggende arbeid som noe som gagner bedrifter:

  • Verneombudet er den sentrale personen i det forebyggende arbeidet, som kan spare bedriften både for tid og penger

  • Verneombudet må også se sitt arbeid som nyttig. Det blir enklere dersom ledelsen også tar det på alvor

Gi verneombudet gode arbeidsbetingelser:

  • Verneombudet trenger tid til opplæring

Verneombudet trenger respekt og anerkjennelse:

  • Med tillit og respekt blir det lettere å gjøre en god jobb

  • Tilliten og respekten må komme både fra ledelsen og de andre ansatte. Dersom ledelsen viser at dette tas på alvor, er det lettere for de andre ansatte å se viktigheten av funksjonen

Erkjenn at det er de ansatte som kjenner arbeidsplassene sine best:

  • De ansatte kjenner sine arbeidsforhold best

  • Det er dem det går utover hvis arbeidsmiljøet er dårlig

  • De ansatte har størst egeninteresse av et godt arbeidsmiljø

  • De ansatte er nærmest å drive utviklingen av eget arbeidsmiljø i riktig retning, og til å påpeke mangler og arbeidsgivers ansvar for å drive forebyggende arbeid

Verneombudet / Ebba Wergeland og Paul Norberg

Powered by Labrador CMS