Koronapandemien har ført til utstrakt bruk av hjemmekontor, og dermed har mye av arbeidet skjedd digitalt. Dette gjenspeiles i en fersk TØI-rapport.

Nettbruken til norske bedrifter er doblet under pandemien

Bruken av elektronisk kommunikasjon blant norske virksomheter skyter fart under korona-pandemien, viser en fersk TØI-rapport.

Publisert Sist oppdatert

Studien «Den norske substitusjonsstudien for elektronisk kommunikasjon» viser at bruken av personlig elektronisk kommunikasjon blant norske virksomheter har økt med nærmere femti prosent som følge av korona-pandemien.

For ikke-personlig elektronisk kommunikasjon har veksten ligget i sjiktet ti til tjue prosent. I årene fremover forventes bruken av elektronisk kommunikasjon å vokse med 2 til 5 prosent årlig, avhengig av næring og kommunikasjonsform.

Oppdraget med studien er utført av Transportøkonomisk institutt og Analysys Mason på oppdrag fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.

Elektronisk kommunikasjon til himmels

Alle deler av norsk økonomi legger ned betydelig tid på elektronisk kommunikasjon hver dag.

For personlig kommunikasjon varierer den daglige tidsbruken per person fra en time til fire og en halv time avhengig av hvilke delsektorer det er snakk om.

For ikke-personlig kommunikasjon varierer den daglige tidsbruken per person fra en time og et kvarter til fem timer.

Forbruket av elektroniske kommunikasjonstjenester tenderer til å være høyest for produsenter av infrastrukturtjenester og tjenester til andre selskaper, og lavest for primærnæringene og tjenesteleverandører rettet mot husholdningene og offentlig tjenesteyting.

Beredskaps- og infrastrukturnæringene er eksempler på næringer som er avhengige av elektronisk kommunikasjon, uten at forbruket er tilsvarende høyt.

Venter større bruk

Studien avdekker også forventinger om betydelig vekst i bruk av ekom på tvers av sektorer i årene fremover.

Respondentene i undersøkelsen oppgir at bruken av personlig og ikke-personlig elektronisk kommunikasjon har økt med anslagsvis 45 prosent og 16 prosent som følge av korona-pandemien.

I årene fremover forventer respondentene en årlig bruksvekst på rundt 4 prosent for personlig kommunikasjon og rundt 3 prosent for ikke-personlig kommunikasjon.

Viktigst med bredbånd

Studien finner at bredbånd i fastnettet er den mest utbredte tjenesten for elektronisk kommunikasjon, både for personlig og ikke-personlig kommunikasjon.

For personlig kommunikasjon følger deretter tale, bredbånd og SMS over de kommersielle mobilnettene og tale over fastnettet.

For ikke-personlig kommunikasjon er mobilt bredbånd klar mest utbredt etter fast bredbånd, etterfulgt av SMS over de kommersielle mobilnettene som blant annet fasiliteter Bank-ID.

Nødnettet og andre tjenester for elektroniske kommunikasjon innehar ikke store markedsandeler samlet sett, men er viktig for enkelte næringer knyttet til beredskap, infrastruktur og offentlig administrasjon.

Powered by Labrador CMS