Arbeidsliv

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Forbrukerrådet med lei glipp – endrer terningkast fra 1 til 4

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne uken kastet Forbrukerrådet terningen over tilbyderne av privat helseforsikring eller såkalt behandlingsforsikring.

I en rapport utført av Gabler gikk det frem at det var til dels betydelige forskjeller i hva kundene kunne forvente.

BAKGRUNN Behandlingsforsikring – Ekstreme forskjeller i tilbudene

Mens Tryg fikk terningkast 6 og Storebrand og Gjensdige fikk terningkast 5, fikk Vardia, Sparebank1 og If Vertikal alle terningkast 1.

If Vertikals tilbud ble i tillegg løftet frem for ekstra negativ omtale, blant annet for mangel på krav om helseerklæring og for å sende en liten andel av kundene sine til det offentlige helsevesenet.

Tok kraftig til motmæle

Med så store forskjeller i resultat måtte det bli bråk. Og det ble det.

Informasjonssjef i If Forsikring, Jon Berge, var klar på at Forbrukerrådet tok regelrett feil i sine konklusjoner.

– Forbrukerrådet har ikke forstått hvordan vår helseforsikring fungerer, når de gir If Vertikal lav score i en ny sammenligning, skrev han i en epost til Dagens Perspektiv som ble forelagt Forbrukerrådet.

I eposten legger han frem flere punkter hvor han mener konklusjonene blir feil. Han inviterer også Forbrukerrådet til et møte for å presentere sitt syn.

Fagdirektør i rådet Anne Kristin Vie stilte seg onsdag undrende til kritikken. Hun pekte på at Gabler hadde vært med på å bestemme terningkastene og at var blitt ført dialog mellom rådet og forsikringsselskapene underveis i arbeidet med rapporten.

Informasjonssjef i If mente på sin side at Gabler ikke hadde satt de endelige terningkastene.

I rapporten, hvor det ikke vises til terninger, går det også frem at If Vertikals tilbud ikke nødvendigvis ser ut som det aller dårligste.

Snur

Men i løpet av onsdagen skjedde det noe. Torsdag morgen var pressemeldingen med resultatene fra undersøkelsen tatt ned fra Forbrukerrådets hjemmeside.

– Det er rett og slett skjedd en glipp, sier Fagdirektør Vie.

De riktige terningkastene skal være 2 til Vardia, 3 til Sparebank1 og 4 til If Vertikal.

Vie påpeker at innholdet i konklusjonene og den innbyrdes rangeringen fortsatt er den samme. Feilen gjelder kun antall øyne på de tre dårligste tilbudene.

– Vi står for vurderingene vi har gjort, men vi beklager feilen som har skjedd. Den retter vi opp i nå, sier hun.

Hos If Vertikal er Jon Berg litt mer fornøyd enn tidligere i uken.

– Vi er glade for at Forbrukerrådet nå snur i sin konklusjon av denne omstridte testen. Nå kan vi ta til oss punktene de peker på og se om vi kan bruke disse til å gjøre vår behandlingsforsikring enda bedre, sier han.

Samtidig er Berg rystet over saksgangen.

– Det er viktig for oss å få frem at det er svært alvorlig av Forbrukerrådet å gjøre slike feil de nå har gjort, og vi håper dette ikke skjer igjen. - Vi håper fremdeles Forbrukerrådet vil møte oss til en samtale.

Powered by Labrador CMS