Arbeidsliv

Flest i helsevesenet rapporterer om mening i arbeidet.

Stadig flere arbeidsgivere lokker med meningsfylt arbeid

Og flere er villige til å gå ned i lønn i bytte mot mer spennende oppgaver, viser ferske tall fra Finn.

Publisert Sist oppdatert

En av tre sier ja til å gå ned i lønn i bytte mot mer spennende oppgaver. Det er en oppgang fra i fjor.

Det kommer frem i den årlige jobbundersøkelsen som er gjennomført av Norstat på oppdrag fra FINN.

Det er først og fremst arbeidstakere i konsulent- og rådgivningsbransjen som trekker opp snittet. Av disse sier 40 prosent at de er villige til å gå ned i lønn i bytte mot mer spennende oppgaver.

Samtidig er det færrest innen helse- og omsorgssektoren som er villige til det samme.

Jobbanalytiker og produktdirektør i Finn jobb, Christopher Ringvold, forteller at de som jobber innen helse scorer høyere på det å finne «mening» i jobben sin.

–Man kan se at folk som jobber innenfor helse er mer lojale enn de som jobber i konsulentbransjen. Disse bransjene er de to ytterpunktene i undersøkelsen. I konsulentbransjen bytter man ofte oppdragsgiver, og tilfredsheten vil ofte være avhengig av hvilket prosjekter man er på. Tilfredsheten vil ikke variere i samme grad hvis man ikke er ansatt i konsulentbransjen, sier han.

Ringvold peker på at kampen om de beste hodene blir tøffere når økonomien går bedre.

– Det er en trend at flere nordmenn ønsker mer spennende arbeidsoppgaver, blant annet som en konsekvens av «realiser deg selv»-bølgen.

For å konkurrere om de beste kandidatene må arbeidsgivere tilby mer enn bare lønn, de må gi ansatte meningsfulle og spennende oppgaver, sier han.

Vil ha jobb med mening

Hvert år lyses det ut ca 200.000 stillinger på Finn jobb. Innsikt fra annonsene viser at flere bedrifter har begynt å tilpasse seg arbeidstakernes ønsker.

Bruken av begrepet «gjøre en forskjell» i annonsene har økt med 46 prosent, «samfunnsansvar» med 18 prosent og «utviklingsmuligheter» med 15 prosent siden 2017.

– Antall arbeidsplasser eller stillinger der du får mulighet til å «gjøre en forskjell» har økt hvert eneste år siden 2014, og fikk en særlig kraftig økning i fjor.
Arbeidsgiverne har skjønt at de må tilby noe mer for å gjøre seg attraktive for de beste kandidatene, sier Ringvold.

Ekspolsjon innen ideelle organisasjoner

Innsikten fra Finn jobb viser også en eksplosjon i antall stillingsutlysninger innen ideelle organisasjoner. Fra 2015 til 2017 økte antall utlysninger med 75 prosent.

– De ideelle organisasjonene har klare formål og er ofte tydelige på hvordan deres arbeidsplass er med på å skape positiv forandring i samfunnet.
Vi ser helt klart at disse organisasjonene er attraktive blant søkerne, sier Ringvold.

De ideelle organisasjonenes popularitet og synlighet, kombinert med arbeidstakernes økende interesse for arbeid med mening, bidrar til å utfordre andre arbeidsgivere på å bli bedre til å beskrive hvem de er og hva som er virksomhetens fortrinn.

Spiller bevist på mening

Øystein Gjærum, kommunikasjon- og markedsdirektør i Norges Røde Kors, forteller at det er svært mange som er ute etter en jobb med mening.

– Dette er vår eneste fordel i konkurransen om de gode folkene. Selvsagt spiller vi bevisst på det, sier han.

Gjærum frykter ikke for en utvikling hvor stadig flere i næringslivet også gjør seg lekre gjennom å fremheve det meningsfylte.

– Nei, det synes jeg høres beldig bra ut. Jo mer de ser på hvordan de kan yte for samfunnnet, det bedre er det, mener jeg.

Som en forklaring på den voldsomme økningen Finn har identifisert blant ideelle aktører, foreslår Gjærum omlegging til digital annonsering, noe Røde Kors selv har gjort gradvis de siste årene.

Det siste halvåret har han vært med på betydelige omstillingsprosesser i Røde Kors.

– Vi har funnet en del nye behov i organisasjonen. I det siste har vi derfor søkt etter folk med digital kompetanse og spesielle analyseegenskaper, sier han.

Powered by Labrador CMS