Arbeidsliv

Representanter for arbeidstakerorganisasjonene i Oslo kommune signerte grønn erklæring med finansbyråd Robert Steen (i midten) og miljø- og samferdselsbyråd Arild Hermstad (til høyre) i en sykkelgarasje mandag ettermiddag. Samtidig ble ny støtteordning for klimavennlige jobbreiser lansert.

Ansatte belønnes om de sykler eller går til kommunejobben

I Oslo kommune skal nå de ansatte få støtte av arbeidsgiver for å la bilen stå når de reiser på jobb.

Publisert Sist oppdatert

Mandag signerte byrådet i Oslo og arbeidsorganisasjonene i kommunen en samarbeidserklæring for mer klimavennlige jobbreiser i årene som kommer: Innen 2023 skal klimagassutslippene halveres, og i 2030 skal kommunale jobbreiser være helt utslippsfrie.

Samtidig lanserte kommunen støtteordningen «Grønn jobbreiseordning» hvor byrådet har satt av 25 millioner kroner i 2019 til gode, klimavennlige jobbreisetiltak i kommunale virksomheter.

Transport er klimaversting

Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Oslo, og ca. halvparten av utslippene skyldes privatbiler. For Oslo er det anslått at jobbreiser fører til utslipp av 80.000 tonn CO2 i byen hvert år. Nesten en tidel av dette kommer fra jobbreiser til kommunens egne ansatte.

De fleste kommunale arbeidsreiser er allerede i dag ganske klimavennlige, viser reisevaneundersøkelsen Transportøkonomisk Institutt (TØI) gjennomførte for Oslo kommune i 2018. 70 prosent av reisene blir gjort med kollektivtransport, sykkel og gange. 30 prosent oppgir at de kjører bil.

– For å få ren byluft, mindre kø, og tryggere skoleveier må vi tilrettelegge så enda flere kan la bilen stå. Nå lanserer vi derfor en helt ny «Grønn jobbreiseordning», hvor kommunale virksomheter kan søke om støtte til tiltak som gjør det enklere og mer praktisk å velge miljøvennlige reisealternativer. Som Oslos største arbeidsgiver og arbeidsstyrke går vi foran og feier for egen dør, sier finansbyråd Robert Steen i en pressemelding.

Sykling og elbil-lading

Det er Klimaetaten i Oslo kommune som skal administrere støtteordningen. Støtteberettigede tiltak vil i hovedsak være tiltak som tilrettelegger for sykling til og fra arbeidsplassen, men det kan også være tiltak knyttet til gåing, kollektivreiser og på steder med dårligere kollektivdekning vil det også inkludere tilrettelegging for elbillading, heter det i beskrivelsen av støtteordningen.

Søknader fra virksomheter med stort potensial for utslippsreduksjon, og fra arbeidsplasser hvor det også jobbes med andre tiltak for å gjøre arbeidsreisene klimavennlige, vil bli prioritert.

Byrådet i Oslo og arbeidstagerorganisasjonene håper at erklæringen og støtteordningen vil føre til kreative ideer og konstruktiv dialog om jobbreiser både sentralt og på alle kommunens arbeidssteder. Fremover skal byrådet og organisasjonene ha faste møtepunkter for ideutveksling og inspirasjon om klimavennlige jobbreiser.

«Grønn jobbreiseordning»

  • Tilrettelegge for klimavennlige jobbreiser og bidra til reduksjon i antall fossilbilreiser til og fra kommunale arbeidsplasser.

  • Det er satt av 25 millioner kroner til ordningen i 2019 og 25 millioner kroner i 2020.

  • Ordningen avgrenses til å gjelde tiltak knyttet til jobbreiser – reiser mellom hjem og fast arbeidssted. Arbeidsplasser som kan dokumentere en høy fossilbil-andel vil bli prioritert.

  • Støtteberettigede tiltak vil først og fremst tilrettelegge for sykling til og fra arbeidsplassen, men også knyttet til gåing, kollektivreiser og enkelte steder privat elbilkjøring.

  • Tiltak kan være opparbeiding av sykkelparkering inne og ute, omgjøring av bilparkering, lademuligheter for el-sykler og mer plass til ulike typer sykler, samt tilrettelegging av garderober med mulighet for dusjing.

  • Minimum søknadsbeløp satt til 10.000 kroner. Det er også satt et tak på maksimal støttesats per arbeidsplass på 1.000.000 kroner per år.

Som Oslos største arbeidsgiver og arbeidsstyrke går vi foran og feier for egen dør

Powered by Labrador CMS