Arbeidsliv

Netthandel opplever en enorm økning under koronakrisen.

Enorm økning i netthandelen

Verdens nettbutikker har økt inntektene med 20 prosent i første kvartal av 2020. I Norden opplever netthandelen enda kraftigere inntektsvekst, på hele 27 prosent. Det er mat- og basisvarer folk netthandler mest under koronakrisen.

Publisert Sist oppdatert

Det er den globale undersøkelsen Salesforce Shopping Index Q1 som viser dette. Undersøkelsen analyserer data fra netthandelen til over en milliard mennesker i hele verden.

Endrede kjøpsvaner

Foto Lars Grønkjær er ekspert på dagligvarehandel i Salesforce. (Foto: Madelene Kornfehl)

Den nye rapporten viser hvordan kjøpsvanene endres som følge av begrensningene på folks bevegelsesfrihet under Covid-19 pandemien.

For mens forretninger og butikker må stenge og permittere ansatte på grunn av korona-restriksjonene, så går folk digitalt for å handle.

Halvparten av virksomhetene i som er medlemmer av arbeidsgiverforeningen Virke – som i stor grad er innen handel – har permittert. Hele 62 prosent av medlemsvirksomhetene til Virke melder om nedgang i etterspørsel som følge av koronaviruset.

Men selv om netthandelen øker, vil ikke det dekke svikten i næringen, mener Lars Grønkjær, som ekspert på dagligvarehandel i Salesforce.

– Vi kommer til å fortsette å se at den digitale handelen øker i takt med at mennesker går til nettet for å dekke behovene sine. Netthandelens oppsving i vil sannsynligvis ikke dekke opp for den markante nedgangen i varehandelen som vi nå opplever, sier Grønkjær.

Posten merker det

Også på Posten i Norge opplever man nå et rush, som tilskrives økt netthandel.

– Nå leverer vi flere pakker i postkassene til folk enn hva vi gjør i dagene etter Black Friday, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge til NRK.

Tallet på småpakker er doblet. Enkelte dager har veksten vært på 150 prosent. Posten ønsker ikke å gå ut med tall på hvor mange pakker som går gjennom terminalen hver dag, men antallet er betydelig, heter det.

Når butikkene stenger

Dette viser undersøkelsen:

  • Netthandelen øker når butikksalget stenger: Inntektene til netthandelen økte i gjennomsnitt med 20 prosent i første kvartal 2020, sammenlignet med 12 prosent i 2019.

  • I Norden var økningen enda større, på 27 prosent, mens Tyskland bare økte med 14. Trafikken til verdens netthandel økte globalt med 16 prosent og netthandlerne brukte i gjennomsnitt fire prosent mer på sine besøk i årets første kvartal. I Norden steg gjennomsnittlig kjøp med nesten 200 kroner. Fra 1700 kroner i fjorårets kvartal til 1900 kroner i år.

  • Kjøp av basisvarer gjøres på nett: Krav til isolering, hjemmekontor og reiseforbud utløste en markant økning i etterspørselen etter mat- og basisvarer. Globale retningslinjer om å bli hjemme førte til en økning på 200 prosent i salget av slike varer på nett i perioden 10-20 mars.

  • Klikk-og-hent gir høyere butikkomsetning: Nettbutikker som tilbyr å hente varene i butikk økte omsetningen med 27 prosent i første kvartal. De som ikke har nettbutikk økte bare med 13 prosent. I perioden 10.-20. mars økte inntektene for nettbutikker med klikk-og-hent med 92 prosent. Butikkene uten denne tjenester opplevde bare 19 prosents vekst.

  • Kunstig intelligens fortsetter verdiskapningen: Andelen kjøp gjort på anbefalinger fra kunstig intelligens økte med 26 prosent.

  • Interiør,treningsklær, lek og spill mer populært: Nettbaserte kjøp av rekreasjonsprodukter økte i hele verden i første kvartal. Hus og interiør-varer økte med 51 prosent, treningsklær med 31 prosent og leker og spill med 34 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

  • Mobiltelefonen dominerer: I Norden økte bruken av mobiltelefon for besøk og kjøp i nettbutikker fra 48 prosent til 55 prosent og resterende kjøp ble gjort fra datamaskin og nettbrett. Det er i samsvar med globale tall.

Salesforce handelsindeks for første kvartal analyserer aktiviteten fra over en milliard nettkunder i 34 land. Fokuset ligger på ti hovedmarkeder: USA, Storbritannia, Norden, Canada, Tyskland, Frankrike, Spania, Japan, Nederland, Australia og New Zealand.

Powered by Labrador CMS