Arbeidsliv

– Den filantropiske modellen fikk navnet 1-1-1, og gjennomsyrer i dag hvordan Salesforce jobber over hele verden, også i Norge, forteller Per Haakon Lomsdalen.

Ansatte får bruke syv arbeidsdager i året på frivillig arbeid

For det norske Salesforce-kontoret utgjør det rundt 3920 timer totalt, men mange bruker enda mer, forteller norgessjef Per Haakon Lomsdalen.

Publisert Sist oppdatert

I Salesforce har alle ansatte muligheten til å bruke syv lønnede arbeidsdager årlig til veldedig arbeid.

I tillegg går selskapet nå sammen med partnere for å kunne gi 200.000 kroner til Kirkens Bymisjons arbeid rettet mot barn.

– I tillegg til å tilby innovativ og ny teknologi, var visjonen da selskapet ble etablert i 1999 at Salesforce skulle donere én prosent av egenkapital, produkter og de ansattes tid til veldedig arbeid, uansett hvor stort selskapet blir.

– Den filantropiske modellen fikk navnet 1-1-1, og gjennomsyrer i dag hvordan Salesforce jobber over hele verden, også i Norge, forteller Per Haakon Lomsdalen i en melding.

CRM-selskapet omsetter i dag for over 21 milliarder dollar i året, og har over 54 000 ansatte globalt.

Styrket team-følelsen

Dugnadsånden i Norge er sterk, men nordmenn flest er ikke like vant til å bruke tid på veldedighetsarbeid i jobbsammenheng. På det norske Salesforce-kontoret har 1-1-1-modellen likevel blitt tatt imot med åpne armer.

– Å bruke arbeidstiden til å jobbe frivillig er uvant, men våre ansatte sier de er stolt over at de har en arbeidsgiver som lar dem gjøre det, og opplever det hyggelig og givende, sier Lomsdalen.

Norgesavdelingen i Salesforce ble etablert for tre år siden, og i løpet av det siste halvannet året har de hatt en hypervekst av ansatte - uten at de har kunnet møtes.

– At alle gis mulighet til å bidra med frivillig arbeid, er for det første viktig fordi vi gir tilbake til samfunnet, men det har også vært viktig fordi ansatte har kommet seg ut av hjemmekontoret og fått muligheten til å bli bedre kjent i en tid vi ikke kan møtes på kontoret. Det har rett og slett styrket team-følelsen, sier Lomsdalen.

Sliter under pandemien

Under nedstengingen hjalp over halvparten av Salesforce-kontoret med å rydde søppel langs vannkanten på Bygdøy.

De har også hjulpet med å rydde områder rundt Røde Kors-hytta på Vettakollen, i regi av Røde Kors for «Nettverk etter soning», som er et tilbud for tidligere straffedømte. Salesforce har også et pågående medarbeiderengasjement med Kirkens Bymisjon.

For Kirkens Bymisjon har Salesforce gått sammen med ti av deres partnere og samlet inn 200.000 kroner: Accenture, Deloitte, Sopra Steria, Capgemini, Fluido, Pearl, Knowit, Wipro, Stretch Norge og Merkle.

– De ti partnerne bidro med 20.000 kroner hver, og pengene ble overrukket til Kirkens Bymisjon under det digitale eventet Salesforce Live i slutten av april. Pandemien har lagt et stort press på barn i Norge, og mesteparten av disse pengene er derfor øremerket arbeid med og for barn, sier Lomsdalen.

Seniorrådgiver i Kirkens Bymisjon, Ragnhild Hærem Østmo, bekrefter dette.

– Pandemien har bidratt til at mennesker som allerede hadde det vanskelig nå sliter enda mer. Vi opplever en sterk pågang fra barn og unge, både hos våre familieterapeuter og på aktivitetstilbudene. Kirkens Bymisjon er helt avhengig av støtte for å drive arbeidet vårt, derfor betyr den rause støtten fra Salesforce mye.

Donerer arbeidstimer

Det norske Salesforce-kontoret ønsket også bidra med arbeidskraft, og donerer i tillegg 200 timer av ansattes arbeidstid til organisasjonen.

– Det er mange ansatte i Salesforce som i flere år har bidratt med å preppe ski og delta på aktiviteter vi har for barn og unge.

– Samarbeid mellom bedrifter og ideelle organisasjoner gjør oss alle bedre, og styrker partenes mulighet til å levere på FNs bærekraftsmål. Det er derfor veldig hyggelig at Salesforce fortsatt ønsker å engasjere sine medarbeidere i arbeidet, avslutter Østmo.

Powered by Labrador CMS