Arbeidsliv

Innsender er kontoransatt og har i den siste tiden blitt pålagt å jobbe langt over sin normale arbeidstid på grunn av stort arbeidspress.

Er det ikke noe krav til at jeg skal kunne få tilstrekkelig hvile mellom arbeidsdagene?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er kontoransatt og har i den siste tiden blitt pålagt å jobbe langt over min normale arbeidstid på grunn av stort arbeidspress.

Dette har ført til at jeg føler det ikke er nok tid til å hente meg inn igjen mellom arbeidsdagene, og det har også tidvis vært slik at jeg i tillegg må jobbe i helgene.

Er det ikke noe krav til at jeg skal kunne få tilstrekkelig hvile mellom arbeidsdagene?

Svar: Daglig og ukentlig arbeidsfri er regulert i arbeidsmiljøloven § 10-8. Slik arbeidsfri kalles for døgn- og ukehvile. Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer, og denne hvilen skal plasseres mellom to «hovedarbeidsperioder», hvilket betyr mellom arbeidsdagene dine.

Man har også krav på en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av syv dager slik at den utgjør ett døgn pluss den arbeidsfrie perioden på 11 timer. Denne hvilen skal så vidt det er mulig omfatte søndag. Etter arbeidsmiljøloven § 10-10 regnes søndag fra lørdag kl 18 og til søndag kl 22.

I utgangspunktet er arbeid på søndager forbudt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig. Har du blitt pålagt arbeid på en søndag, skal du ha neste søndag fri hvis det ikke er avtale med tillitsvalgte om gjennomsnittsberegning av søndagsfri.

I bedrifter med tariffavtale kan det inngås skriftlig avtale med de tillitsvalgte om nedsettelse av hviletid til inntil 8 timer i løpet av 24 timer, og inntil 28 timer i løpet av syv dager. Gjøres dette skal arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvile eller annet passende vern.

Bestemmelsene om dag- og ukehvile gjelder ikke for særlig uavhengig eller ledende stilling, men for alle gjelder at arbeidstidsordningene må være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige psykiske eller fysiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

Det kan også nevnes at arbeidsgiver kun kan pålegge deg å jobbe utover avtalt arbeidstid når det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Arbeidstaker har også rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det, eller når arbeidet uten skade kan utsettes eller overføres til andre.

Powered by Labrador CMS