Ledelse

Mener det kan være en fordel at talentfulle medarbeidere slutter

Fordelene ved at en talentfull medarbeider slutter er ofte større enn kostnadene, hevder forskere fra handelshøyskolen Insead.

Publisert Sist oppdatert

Vi hører ofte at det gjelder for bedriftene å holde på talentene, men tre akademikere fra handelshøyskolen Insead har en litt annen tilnærming. Professor Andrew Shipilov, førsteamanuensis Frédéric Godart og doktorgradstudent Julien Clément skriver i et innlegg hos Insead Knowledge at studier har vist at det å miste en medarbeider samtidig gir organisasjoner en muligheter til å få et større nettverk.

Tidligere medarbeidere kan være brobyggere mellom organisasjoner, og slik gi tidligere arbeidsgiver tilgang til den nye arbeidsgiveres ideer og kunnskap. Ofte er det også slik at noen kolleger vil holde kontakten med den som har sluttet, og være oppdatert på hva det er han eller hun driver med.

Studerte motehus

Forskerne understreker at det ikke alltid slår positivt ut at en talentfull medarbeider slutter, men at regnskapet ofte kan gå den veien. Selv har de eksempelvis funnet at for organisasjoner i luksusmarkedet, har det mye å si hvor medarbeideren har sin nye jobb.

Insead-forskerne har gjort en studie av mobiliteten til topp-designerne som jobbet i fasjonable motehus i perioden 2000-2010. Her undersøkte de blant annet hva det hadde å si for kreativteten i eget hus å miste en medarbeider til et utenlandsk motehus istedenfor et motehus i samme land. Funnene viste at kreativiteten i eget hus fikk en opptur når medarbeidere som sluttet begynte å jobbe i motehus i andre land. Designermobilitet innenfor samme land, viste seg imidlertid å ikke ha noen effekt. Det slo verken positivt eller negativt ut på kreativiteten i eget hus.

Alumni-nettverk

Motebransjen er spesielt kreativ bransje, men forskerne viser til at andre typer organisasjoner etablerer egne systemer for å holde kontakt med tidligere medarbeidere. Gjennom såkalte alumninettverk holdes kontakten med tidligere medarbeidere gjennom informasjon og arrangementer. Slik skaper de seg en bedre posisjon for å kunne ansette tidligere medarbeidere om igjen etter at de har høstet erfaring i andre bedrifter som gjør dem mer attraktive for den gamle arbeidgiveren.

Før dét eventuelt skjer, mener imidlertid forskerne at organisasjonene i mellomtiden kan dra nytte av det nettverket de tidligere medarbeiderne sitter på. De mener at dette kanskje kan være så nyttig at det faktisk kompenserer for kostnaden organisasjonen først hadde ved å miste medarbeideren.

Powered by Labrador CMS