Ledelse

– Jeg har vært ute i organisasjonen og hilst på alle, og prøvd å gi mye av meg selv, forteller Helene Hallre, fersk hotelldirektør ved Radisson Blu Scandinavia Hotel i Aarhus i Danmark.

– Jeg skal plutselig drive en virksomhet, ikke bare en spesialavdeling

Helene Hallre: Fra avdelings­sjef til hotellsjef til hotell­direktør på to år.

Publisert Sist oppdatert

I 2016 ble Helene Hallre av E24 kåret til Norges tredje største ledertalent. Da hadde hun vært hotellsjef ved Radisson Blu Royal Hotel i København i et knapt år. 1. oktober i år tok hun steget videre og ble hotelldirektør ved Radisson Blu Scandinavia Hotel i Aarhus.

Nå har hun både erfaring med å være ny leder samtidig som hun står midt oppe i det.

– Jeg tror ikke det er uvanlig at mange opplever at den første utfordringen som ny leder er å finne fotfestet, finne sin egen stil og bli komfortabel i den nye rollen. Slik følte i hvert fall jeg det, sier hun.

Faglig sterk

Hallre har tidligere vært avdelingsleder og ansvarlig for mat og drikke og kurs og konferanser, og har hatt mange ansatte under seg. Men det var med to fagfelt. Nå er hun direktør, og må tenke bredere.

– Det er nok den største omstillingen som hører med til å være ny som leder. Nå skal jeg ha oppsyn med helheten til hotellet. Jeg skal drive en virksomhet og ikke bare en spesialavdeling, sier hun.

Jeg har vært ute i organisasjonen og hilst på alle

Da handler det ikke lenger om å være en fagarbeider.

– Jeg fikk et veldig godt råd: «Husk at du har sittet som leder på mange små områder. Nå må du opp i helikopterperspektiv og ser alt under ett». Det ble fort klart at det ikke handler om å være eksperten på alt. Jeg tror likevel ikke at det er noen svakhet å ha kompetanse på et fagfelt. Da kan jeg bidra med kunnskap dersom det trengs, forteller Hallre.

Opptatt av å lytte

I begge sine nye lederstillinger har det vært viktig for Helene Hallre å gi av seg selv og lytte til andre.

– Jeg har alltid hatt tro på at det er viktig å lytte til de en har rundt seg, både i jobbsammenheng og privat. Ved å lytte til alle ledd i organisasjonen og stille spørsmål fikk jeg mange og gode svar på hvilket lederskap det var behov for, og kunne deretter tilpasse mitt lederskap etter dette.

Det viktigste nå er å bli kjent med driften

Hun forteller at hun har kommet godt i gang med dette. Hilserunden tok hun tidlig.

– Jeg har vært ute i organisasjonen og hilst på alle, og prøvd å gi mye av meg selv. Det var jeg enda mer bevisst på denne gangen. Da blir jeg Helene, og ikke bare «den nye lederen». Det gjør det lettere å komme til meg med dersom det skulle være noe som oppstår. Samtidig får jeg da direkte tilbakemeldinger på hvordan tilstanden er ute i virksomheten, og hvor vi er på vei, sier Hallre.

Spesielt avdelingslederne har vært viktige å etablere tidlig kontakt med.

– De har vært viktige. Det er de som skal drive de ulike delene av organisasjonen. Men hele virksomheten er viktig, og jeg føler at jeg har blitt introdusert for de fleste aspektene nå.

Ingen krisestemning

Den unge hotelldirektøren forteller at hun tok over et hotell som hadde blitt drevet godt, og som kunne skilte med gode resultater. Det var derfor ikke behov for en krisetankegang.

– Jeg vil fortsette å arbeide med å skape gode resultater. Det viktigste nå er å bli kjent med driften, finne ut hvordan tingene fungerer, og finne ut hvordan vi skal fortsette å skape gode opplevelser for gjestene. Det er det som driver meg.

– Du har vært leder i litt over en måned. Hva gjør du den neste måneden?

– Vi går snart inn i et nytt år, så det er naturlig nok mye budsjettarbeid. Ellers handler det om å jobbe fram en strategi for at folk skal fortsette å komme hit og ha gode opplevelser, og deretter spre denne strategien for både ledergruppa og de ansatte.

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Powered by Labrador CMS