Annonse
Illustrasjonsfoto. Foto: Boggy | Dreamstime

– Mellom­lederen er ikke enten et problem eller en superhelt

«Det er ingenting spesielt med mellomledere. Mellomledere er bare ledere, og bør bli omtalt som det også», sa ledelsesprofessor ved Universitetet i Agder, Dag Ingvar Jacobsen, til Ukeavisen Ledelse for et par utgaver siden.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Fire typer mellomledere:

Monica Rydland har sett på hvordan mellomledere forstår sin rolle som leder og hvordan dette påvirker hva de gjør og hvordan de bygger kapasitet for endring. I studiene sine finner hun fire ulike tilnærminger mellomledere tar til rollen som endringsagent:

  • Markedsbeskytteren: Har en smal rolleforståelse: nåværende kunder er første prioritet. Markedsbeskytteren sikrer at endringene blir gjennomført på en slik måte at de ikke undergraver dagens butikk og omdømmet til organisasjonen.

  • Fasilitatoren: Drives av å gjennomføre endringer i sin enhet og har bryr seg mest om sitt eget team. Fasilitatoren sikrer at endringene går smidig, gjennom for eksempel trening og oppfølging av nye ferdigheter i teamet sitt.

  • Fornyeren: Drives av kontinuerlig utvikling og fornyelse, og er opptatt av samspillet i hele organisasjonen. Fornyeren tar kontinuerlig initiativ til utviklingstiltak.

  • Samskaperen: Griper endringen, snakker endringen og gjør endringen. Samskaperen er opptatt av samspillet i hele organisasjonen, men starter med seg selv og er deretter opptatt av å utvikle samspillet på tvers og oppover i organisasjonen.

Kilde: Monica Rydland, SNF og NHH

Annonse

Fire typer mellomledere:

Monica Rydland har sett på hvordan mellomledere forstår sin rolle som leder og hvordan dette påvirker hva de gjør og hvordan de bygger kapasitet for endring. I studiene sine finner hun fire ulike tilnærminger mellomledere tar til rollen som endringsagent:

  • Markedsbeskytteren: Har en smal rolleforståelse: nåværende kunder er første prioritet. Markedsbeskytteren sikrer at endringene blir gjennomført på en slik måte at de ikke undergraver dagens butikk og omdømmet til organisasjonen.

  • Fasilitatoren: Drives av å gjennomføre endringer i sin enhet og har bryr seg mest om sitt eget team. Fasilitatoren sikrer at endringene går smidig, gjennom for eksempel trening og oppfølging av nye ferdigheter i teamet sitt.

  • Fornyeren: Drives av kontinuerlig utvikling og fornyelse, og er opptatt av samspillet i hele organisasjonen. Fornyeren tar kontinuerlig initiativ til utviklingstiltak.

  • Samskaperen: Griper endringen, snakker endringen og gjør endringen. Samskaperen er opptatt av samspillet i hele organisasjonen, men starter med seg selv og er deretter opptatt av å utvikle samspillet på tvers og oppover i organisasjonen.

Kilde: Monica Rydland, SNF og NHH

Annonse