Ledelse
Gir 25 prosent av utbyttet til veldedighet
Per Grieg jr. er styreleder for verdens åttende største oppdrettsselskap, Grieg Seafoods. Nå har han planer om ytterligere internasjonal vekst.
Mandag ble Grieg kåret til Norges beste vekstskap under Entrepreneur of the Year, som arrangeres av rådgivnings- og revisjonsselskapet EY.
Etter 26 års drift har Grieg Seafoods tatt av, og er i dag verdens åttende største oppdrettsselskap.
– Vi har bygget opp selskapet fra scratch til å bli et internasjonalt selskap med vesentlig vekst. Det er hyggelig å bli satt pris på. Ikke minst er det viktig for næringens renommé at vi vinner denne prisen, sier han.
Veldedighet
Grieg Seafoods er en del av Grieg Gruppen, som har virksomhet innen shipping, megling, maritim virksomhet, havneoperasjoner, oppdrett og finans. På 1990-tallet bestemte eierne seg for at 25 prosent av utbyttet som gruppen dro inn skulle gå til en stiftelse som driver veldedig arbeid.
– Vi har organisert oss slik at familien eier 75 prosent av Grieg Gruppen, og stiftelsen Grieg Foundation eier 25 prosent. Mange av prosjektene til stiftelsen har handlet om arbeid med SOS Barnebyer. Det har det gjort siden 1990-tallet. Beløpene har heldigvis økt med årene, i takt med vår vekst. Denne strategien har også vært til god inspirasjon for våre medarbeidere, utdyper Per Grieg.
Internasjonale vekstplaner
Grieg Seafood har etablert produksjonsanlegg for oppdrettslaks i regionene Rogaland, Finnmark, Shetland og Canada. Målet er å ekspandere ytterligere, særlig internasjonalt.
Den uavhengige juryen under Entrepreneur of the Year berømmer Per Grieg jr. for utviklingen av selskapet: «Gjennom gode strategiske beslutninger, risikovillighet og utholdenhet har vinneren evnet å skape en betydelig aktør i et internasjonalt marked. Virksomheten har vist god evne til innovasjon, og vekstskaperen er med sitt samfunnsansvar en pådriver i sin bransje. Virksomheten er en betydelig bidragsyter til en rekke veldedige formål», uttalte juryen.
Hoveddriveren i gruppen
Per Grieg jr. er sivilingeniør i marinteknikk fra NTNU, og har en MBA fra INSEAD. Han arbeidet som forsker ved Marintek, (SINTEF i Trondheim), og som skipsmegler i London, før han i 1987 flyttet med familien til Bergen og overtok ledelsen av skipsmeglerfirmaet Joachim Grieg & Co. I 1992 etablerte han selskapet Grieg Norwegian Salmon, som ble til Grieg Seafood. Virksomheten har hatt en kraftfull vekst og står i dag som hoveddriveren i familiekonsernet Grieg Gruppen. Mange gode strategiske beslutninger har dannet grunnlaget for at virksomheten i dag er det åttende største oppdrettsselskapet i verden. Gruppen har bestemt å gi 25 prosent av overskuddet til veldedige formål. Hovedfokuset i deres bistand går til å støtte og utdanne unge mennesker globalt.
Siden starten har Per Grieg jr. selv initiert og styrt en rekke oppkjøp og fusjoner samt børsnoteringen som ble et viktig skille i selskapets historie. Produksjonsanlegg for oppdrettslaks er etablert i regionene Rogaland, Finnmark, Shetland og Canada. Målet er å ekspandere ytterligere, særlig internasjonalt. Per er i dag styreleder i virksomheten, og også styreleder i Grieg Shipbrokers. Han sitter også i Global Salmon Initiative, hvor han inntil nylig var styreleder. Privat er han involvert i oppdrett- og teknologiselskaper, samtidig som han investerer i selskaper innen sjømat- og teknologibransjen.
Veksttips
– Uten å røpe for mye av årsaken til deres suksess, hva bør ambisiøse ledere og gründere fokusere på i sine vekststrategier?
– Du kommer ingen vei uten å ha sterk tro på det du driver med. Så handler mye om både riktig timing og om å finne de riktige partnerne. Finanser og forretninger må stemme, og utholdenheten og standhaftigheten må være sterk. Det er alltid noen som kommer til å fortelle at du ikke kommer til å lykkes, så hold energien og troen oppe, sier Grieg.