Ledelse
Unngå de klassiske lederbommertene
Ledere har delegeringsangst og sliter med å gi ansatte tillit. Den mest alvorlige feilen de gjør handler imidlertid om at de ikke aktivt prøver å lære av sine bommerter, mener lederrådgiver.
Ledere har ofte en forestilling om at de må være flinkere enn andre, ha kontroll på alt og at etablerte kontrollrutiner- og systemer ikke må røres. De frykter endring, og har ikke nok tillit til sine medarbeidere.
Denne harde sannheten kommer fra en leder: Todd Davis, som er Chief People Officer i selskapet FranklingCovey. Han skriver på nettstedet Entrepreneur at det er spesielt fem klassiske feil som går igjen blant lederne. Nøkkelen til å unngå dem handler blant annet om tillit, vilje til fornyelse og evnen til å tenke langsiktig.
En annen brems for god ledelse handler om fleksibilitet – som for eksempel bruk av hjemmekontor. Medarbeidere har, av ulike årsaker behov for dette i dagens arbeidsliv. Forskning fra Stanford University viser at:
- Folk som jobber hjemmefra er mer tilbøyelige til å stå på hele arbeidsdagen enn om man hadde jobbet på kontoret
- Medarbeidere konsentrerer seg bedre hjemme
- Antall oppsigelser ble halvert i bedrifter der de ansatte jobbet på en annen lokasjon
- Selskapet oppnådde en økt profitt på 2000 dollar per ansatte som fikk muligheten til å jobbe på en annen lokasjon enn i bedriftens lokaler.
– Lærer ikke av feilene sine
Lederrådgiver Jan Wiese forteller at hovedårsaken til at ledere gjør de samme feilene om og om igjen handler om at det er vanskelig å være leder.
– Lederrollen er krevende, og det er vanskelig å opptre perfekt. Vi gjør feil og misforstår situasjoner. Det viktiste er imidlertid at vi klarer å lære av feilene våre. Det er dette som er den største ledertabben, sier han.
Å lære av feil betinger en aktiv holdning hos lederen. Da kan en samtalepartner være løsningen, mener Wiese:
– Man trenger noen å snakke med om feilene man gjør. Forskning viser at man lærer mest i sosiale settinger. Da er det viktig å skaffe seg en samtalepartner, utdyper han.
Ulike lederroller
Feilene man gjør, og hvordan man forholder seg til dem, må dessuten sees i lys av hvilken lederrolle man innehar. Det er en vesentlig forskjell på å være førstelinjeleder eller å operere lenger opp i systemet, ifølge Wiese.
– Du får spesielle utfordringer når du leder andre ledere. Da må du i tillegg vurdere hvordan andre ledere lærer og gjør feil. Det er viktig å skille mellom disse rollene i denne konteksten. Evaluering av egen innsats er også avgjørende her, sier han.
Han presiserer at ledere må finne sin egen stil. Nøkkelen her er å kunne utfordre seg selv.
– Alle har feilkilder i sine egne personligheter. Da må man våge å utfordre seg selv på sine egne svakheter, påpeker han.