Ledelse

Unngå de klassiske lederbommertene

Ledere har delegeringsangst og sliter med å gi ansatte tillit. Den mest alvorlige feilen de gjør handler imidlertid om at de ikke aktivt prøver å lære av sine bommerter, mener lederrådgiver.

Publisert Sist oppdatert

Ledere har ofte en forestilling om at de må være flinkere enn andre, ha kontroll på alt og at etablerte kontrollrutiner- og systemer ikke må røres. De frykter endring, og har ikke nok tillit til sine medarbeidere.

Denne harde sannheten kommer fra en leder: Todd Davis, som er Chief People Officer i selskapet FranklingCovey. Han skriver på nettstedet Entrepreneur at det er spesielt fem klassiske feil som går igjen blant lederne. Nøkkelen til å unngå dem handler blant annet om tillit, vilje til fornyelse og evnen til å tenke langsiktig.

En annen brems for god ledelse handler om fleksibilitet – som for eksempel bruk av hjemmekontor. Medarbeidere har, av ulike årsaker behov for dette i dagens arbeidsliv. Forskning fra Stanford University viser at:

  • Folk som jobber hjemmefra er mer tilbøyelige til å stå på hele arbeidsdagen enn om man hadde jobbet på kontoret
  • Medarbeidere konsentrerer seg bedre hjemme
  • Antall oppsigelser ble halvert i bedrifter der de ansatte jobbet på en annen lokasjon
  • Selskapet oppnådde en økt profitt på 2000 dollar per ansatte som fikk muligheten til å jobbe på en annen lokasjon enn i bedriftens lokaler.

– Lærer ikke av feilene sine

Lederrådgiver Jan Wiese forteller at hovedårsaken til at ledere gjør de samme feilene om og om igjen handler om at det er vanskelig å være leder.

– Lederrollen er krevende, og det er vanskelig å opptre perfekt. Vi gjør feil og misforstår situasjoner. Det viktiste er imidlertid at vi klarer å lære av feilene våre. Det er dette som er den største ledertabben, sier han.

Foto Lederrådgiver Jan Wiese mener den største feilen ledere gjør er at de ikke aktivt prøver å lære av sine egne feil. Foto: Øyvind Eide.

Å lære av feil betinger en aktiv holdning hos lederen. Da kan en samtalepartner være løsningen, mener Wiese:

– Man trenger noen å snakke med om feilene man gjør. Forskning viser at man lærer mest i sosiale settinger. Da er det viktig å skaffe seg en samtalepartner, utdyper han.

Ulike lederroller

Feilene man gjør, og hvordan man forholder seg til dem, må dessuten sees i lys av hvilken lederrolle man innehar. Det er en vesentlig forskjell på å være førstelinjeleder eller å operere lenger opp i systemet, ifølge Wiese.

– Du får spesielle utfordringer når du leder andre ledere. Da må du i tillegg vurdere hvordan andre ledere lærer og gjør feil. Det er viktig å skille mellom disse rollene i denne konteksten. Evaluering av egen innsats er også avgjørende her, sier han.

Han presiserer at ledere må finne sin egen stil. Nøkkelen her er å kunne utfordre seg selv.

– Alle har feilkilder i sine egne personligheter. Da må man våge å utfordre seg selv på sine egne svakheter, påpeker han.

Lederverktøy

Styr unna de vanlige feiltrinnene:

Du tror du må kunne alt:

  • Dersom du ikke har kontroll på en situasjon er det bedre å innrømme det, fremfor å finne på ting eller å utsette oppgaven
  • Du vinner ikke kredibilitet ved å late som om du er ufeilbarlig
  • En stor dose ydmykhet vil hjelpe deg
  • Du må ha eierskap til dine feil, og ha evnen til å innrømme feil
  • Å vise sårbarhet handler ikke om svakhet. I stedet vil du få mer respekt, og bli en mer effektiv leder

Du stoler ikke på teamet ditt:

  • Som en følge av manglende tillit til medarbeiderne dine, kommer micro management
  • Du nøler med å delegere selv den minste oppgave
  • For å unngå dette bør du minne deg selv på alle oppgavene dine ansatte har løst på en fortreffelig måte
  • Micro management ødelegger kreativiteten, bremser initiativ og demper teamets engasjement

Du bidrar til forverring av ukomfortable situasjoner:

  • Ineffektive ledere lar ukomfortable situasjoner, kritiske samtaler eller utfordringer knyttet til prestasjoner skure og gå
  • De vet ikke hvordan de skal håndtere dem uten å bli oppfattet som slemme
  • Det riktige å gjøre i slike situasjoner er å ta tak i problemene der og da
  • Problemer må håndteres mens de er små

Du fokuserer på kortsiktige gevinster, fremfor langsiktige resultater:

  • Du ser ikke at du faktisk har tid til det viktigste: å gi oppmerksomhet til dine ansatte
  • Ved bare å fokusere på tall og måloppnåelse glemmer du at jobben din handler om å hjelpe teamet ditt å nå disse målene
  • Ineffektive ledere mister oversikten over personene som produserer resultatene i bedriften
  • Gode ledere oppnår resultater på en måte som gjør at alle er motiverte for å klare dette igjen og igjen

Du er fanget i utdaterte arbeidsmetoder:

  • Dette handler ikke om hvilken generasjon leder du tilhører
  • Mange jobber på ulike måter, enten det handler om bransjer, arbeidstid, lokasjoner eller fjernledelse
  • Fellesnevneren er at folk har behov for fleksibilitet på jobben
  • De dårligste lederne legger ikke til rette for dette

Kilder: Todd Davis / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS