Annonse
New Zealands statsminister Jacinda Ardern har fått skryt for måten hun har vist omsorg i sitt lederskap under koronakrisen.  Foto: REUTERS/Loren Elliott/File Photo  
Lederverktøy

Ledere kan enten styrke seg eller la seg ødelegge av kriser

Koronakrisen har snudd opp ned på arbeidshverdagen til de fleste. Mange bedriftsledere har sett på krisen som en stor trussel mot deres virke. Flere har trukket seg tilbake.

Situasjonen vi alle befinner oss i har gitt økt oppmerksomhet rundt sårbarhet, hva vi alle er avhengige av, kritiske infrastrukturer og kritiske samfunnsoppgaver.

Kriser åpner også opp for muligheter, ifølge ledelseprofessor Arne Carlsen ved Handelshøyskolen BI.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Slik gir du ansatte omsorg i krisetider

1. Oppfatte. Lidelse kan være skambelagt og noe folk ønsker å skjule. Ledere burde trå varsomt fram og forstå hvordan det egentlig går med vedkommende. Ser etter de synlige tegnene på smerte. Finn ut hva lidelsene skyldes.

2. Tolke. Lidelser kan ofte assosieres med manglende prestasjon. Derfor er det viktig å unngå skyld og fordømmelse, men heller skape et kima for å anerkjenne lidelse. Hvilken kultur er det i organisasjonen for å anerkjenne lidelser. Skal man se bort fra lidelsene eller skal man gå de i møte?

3. Føle. Vær empatisk når du lytter til ansatte som trenger omsorg. Praktiser mindfullness for å få et åpent perspektiv. Din tilstedeværelse som leder er alfa omega.

4. Handle. Vær fleksibel og følg opp vedkommende. Det er viktig for deg som leder å mobilisere støtte til den ansatte i en slik periode.

Annonse

Slik gir du ansatte omsorg i krisetider

1. Oppfatte. Lidelse kan være skambelagt og noe folk ønsker å skjule. Ledere burde trå varsomt fram og forstå hvordan det egentlig går med vedkommende. Ser etter de synlige tegnene på smerte. Finn ut hva lidelsene skyldes.

2. Tolke. Lidelser kan ofte assosieres med manglende prestasjon. Derfor er det viktig å unngå skyld og fordømmelse, men heller skape et kima for å anerkjenne lidelse. Hvilken kultur er det i organisasjonen for å anerkjenne lidelser. Skal man se bort fra lidelsene eller skal man gå de i møte?

3. Føle. Vær empatisk når du lytter til ansatte som trenger omsorg. Praktiser mindfullness for å få et åpent perspektiv. Din tilstedeværelse som leder er alfa omega.

4. Handle. Vær fleksibel og følg opp vedkommende. Det er viktig for deg som leder å mobilisere støtte til den ansatte i en slik periode.

Annonse