Annonse
Konserndirektør Personmarked Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal/DNB
Lederverktøy

Slik fanger du opp hverdagsinnovasjonene

Gjennom sin lederkarriere har konserndirektør Ingjerd Blekeli Spiten i DNB fått erfare hvor krevende det er for store selskaper å fange opp forbedringinnspill innad i organisasjonen.

Da Spiten tok over som konserndirektør for personmarked i DNB i 2018, omorganiserte hun forretningsområdet og lagde en egen seksjon for forbedringer.

– De som lykkes er dem som evner å utvikle seg kontinuerlig og ta inn dagligdagse forbedringsideer fra hele organisasjonen, sier hun.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Tips til hvordan man får en innspillkasse til å fungere:

  • Bruk en enkel digital plattform og gjør den tilgjengelig for alle ansatte. Terskelen for å publisere forbedringsideer bør være lav.

  • Sett en gruppe som er ansvarlig for å loggføre forbedringsinnspillene som kommer inn.

  • Vedkommende som er ansvarlig for gruppen må ha jevnlige møter med produktansvarlige og deler av organisasjonen som kan ta tak i innspillene som kommer inn og loggføre dem.

  • Hvis løsningen kommer seks måneder senere etter at innspillet blir lansert, er det fint å skrive dette på portalen, for å vise at man tar tak i innspillene og at de blir fulgt opp.

  • Ledere bør sette tonen for innspillskassen slik at man ikke oppfatter ideene som kritikk, men et ønske om å bidra. Gjerne lik, kommenter og merk de som er ansvarlige for det aktuelle området.

  • Lag et innovasjonssystem med egne hypoteser som man kan legge inn de større ideene i.

Annonse

Tips til hvordan man får en innspillkasse til å fungere:

  • Bruk en enkel digital plattform og gjør den tilgjengelig for alle ansatte. Terskelen for å publisere forbedringsideer bør være lav.

  • Sett en gruppe som er ansvarlig for å loggføre forbedringsinnspillene som kommer inn.

  • Vedkommende som er ansvarlig for gruppen må ha jevnlige møter med produktansvarlige og deler av organisasjonen som kan ta tak i innspillene som kommer inn og loggføre dem.

  • Hvis løsningen kommer seks måneder senere etter at innspillet blir lansert, er det fint å skrive dette på portalen, for å vise at man tar tak i innspillene og at de blir fulgt opp.

  • Ledere bør sette tonen for innspillskassen slik at man ikke oppfatter ideene som kritikk, men et ønske om å bidra. Gjerne lik, kommenter og merk de som er ansvarlige for det aktuelle området.

  • Lag et innovasjonssystem med egne hypoteser som man kan legge inn de større ideene i.

Annonse