Annonse
Fører digital kommunikasjon først og fremst til større rom for misforståelser eller en mer effektiv arbeidshverdag? Foto: Getty Images
Lederverktøy

Slik tilrettelegger du for den digitale kommunikasjonen

Effektive og slitne, men mindre kreative. Sånn føler vi oss etter at den digitale arbeidsdagen har blitt den nye normalen, skal vi tro ekspertene. Korona-kommunikasjon er utvilsomt en stor endring for mange.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Tips til digital kom-munikasjon

Sørg for tilstedeværelse: Det er viktig at ledelsen kommuniserer både raskt og ofte i en unntakstilstand. Spesielt når kolleger ikke ser hverandre, er det viktig å kommunisere tydelig slik at ansatte fremdeles kan føle på et felleskap. Slikt unngår man konflikter, misforståelser og irritasjon.

Ha en klar agenda før møter: En klar agenda som sendes ut på forhånd er om mulig enda viktigere når man kommuniserer digitalt. Fordi det er mindre plass til småprat i digitale møter, merkes det også raskere om ledelsen eller andre ansatte stiller uforberedt.

Sørg for at alle slipper til: I tillegg til å kommunisere raskt og ofte, er det også ledelsens oppgave å sørge for at alle blir lyttet til på de digitale møteplassene. Når ansatte sitter isolert og hver for seg, kan det være lurt å stille spørsmål om hvordan det går litt oftere enn ellers – og sørge for at alle blir hørt i relevante beslutninger og vedtak.

Arranger møteplattformer hvor de ansatte kan treffes utenom arbeidssituasjonen: Å prate om andre ting enn jobb, kan være en viktig investering i arbeidsmiljøet. Å invitere kolleger til digital lunsj, pils eller prat er en god idé så lenge det finner sted på et passende tidspunkt.

Tenk deg om en gang ekstra når du kommuniserer via tekst: Skriftlig kommunikasjon byr på større rom for misforståelser enn de fleste andre kommunikasjonsformer. Minimer misforståelsene ved å kommunisere tydelig og i en vennlig tone

Unngå å ta de vanskelige samtalene over chat: Samtaler som har høy risiko for misforståelser eller krever nyansering, er det best å ta over telefon eller videosamtale - og aller helst i person.

Unngå elementer som gjør kommunikasjonen uklar: Smilefjes-emoji er lov, ifølge ekspertene, men det kan være lurt å være sparsommelig med visuelle virkemidler som kan misforstås. – Spørsmålet blir vel: Hva tilfører dette smilefjeset? spør Myrvang som mener man må unngå å gi et «førpubertalt inntrykk».

Annonse

Tips til digital kom-munikasjon

Sørg for tilstedeværelse: Det er viktig at ledelsen kommuniserer både raskt og ofte i en unntakstilstand. Spesielt når kolleger ikke ser hverandre, er det viktig å kommunisere tydelig slik at ansatte fremdeles kan føle på et felleskap. Slikt unngår man konflikter, misforståelser og irritasjon.

Ha en klar agenda før møter: En klar agenda som sendes ut på forhånd er om mulig enda viktigere når man kommuniserer digitalt. Fordi det er mindre plass til småprat i digitale møter, merkes det også raskere om ledelsen eller andre ansatte stiller uforberedt.

Sørg for at alle slipper til: I tillegg til å kommunisere raskt og ofte, er det også ledelsens oppgave å sørge for at alle blir lyttet til på de digitale møteplassene. Når ansatte sitter isolert og hver for seg, kan det være lurt å stille spørsmål om hvordan det går litt oftere enn ellers – og sørge for at alle blir hørt i relevante beslutninger og vedtak.

Arranger møteplattformer hvor de ansatte kan treffes utenom arbeidssituasjonen: Å prate om andre ting enn jobb, kan være en viktig investering i arbeidsmiljøet. Å invitere kolleger til digital lunsj, pils eller prat er en god idé så lenge det finner sted på et passende tidspunkt.

Tenk deg om en gang ekstra når du kommuniserer via tekst: Skriftlig kommunikasjon byr på større rom for misforståelser enn de fleste andre kommunikasjonsformer. Minimer misforståelsene ved å kommunisere tydelig og i en vennlig tone

Unngå å ta de vanskelige samtalene over chat: Samtaler som har høy risiko for misforståelser eller krever nyansering, er det best å ta over telefon eller videosamtale - og aller helst i person.

Unngå elementer som gjør kommunikasjonen uklar: Smilefjes-emoji er lov, ifølge ekspertene, men det kan være lurt å være sparsommelig med visuelle virkemidler som kan misforstås. – Spørsmålet blir vel: Hva tilfører dette smilefjeset? spør Myrvang som mener man må unngå å gi et «førpubertalt inntrykk».

Annonse