Ledelse

Psykolog og Harvard-professor Amy Edmondson er blitt verdenskjent for sine studier og sin formidling av budskapet om psykologisk trygghet på arbeidsplassen.

En av verdens mest populære ledelsesforskere kan ikke forestille seg noen situasjoner der det er en fordel at medarbeiderne er redde for deg

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Dette skriver danske Lederstof.dk; nettsiden til den danske organisasjonen Lederne.

Lederstof har intervjuet Amy Edmondson; psykologen og Harvard-professoren som er blitt verdenskjent for sine studier av psykologisk trygghet og bøkene hun har skrevet.

Edmondson sier i intervjuet at medarbeiderne gjerne må kjenne at pulsen stiger når deadline nærmer seg, eller når konkurrentene puster dere i nakken.

«Men hvis de frykter hverandre eller deg så mye at de ikke tør å si sin mening, kan dere aldri bli klokere sammen. Derfor er psykologisk trygghet viktig. Og du skal skape den», sier hun.

Vil bli likt

Psykologisk trygghet på jobben handler kort fortalt om at alle tør å si hva de mener, uten å være redde for hva andre mener om dem.

Professoren mener at du som moderne leder trenger medarbeidere som sier hva de mener, kommer med ideer, tør å si deg imot og innrømmer feil. Og jo mer nytt man skal lære, jo viktigere er det.

Hvis folk ikke sier hva de mener, er risikoen at dere går glipp av viktig kunnskap, muligheter til å utvikle nye ideer og rette opp i feil.

Opplagt? Ja, men i praksis fungerer det ikke alltid sånn. Folk sier ikke alltid de de mener. Folk sier ikke alltid fra om feil.

Edmondson mener at en av årsakene til at folk holder tilbake, er at det ligger i menneskets natur at vi er opptatt av hva andre mener om oss.

En annen grunn er at det som regel er sikrest og lettest å la være og si noe. Da er det overhodet ingen risiko for at noen ikke liker det du sier.

Tre råd til ledere

Hos Lederstof gir Amy Edmondson noen råd om hvordan du kan skape psykologisk trygghet. Her er en kort oppsummering:

  • Sett scenen. Hvis du vil ha medarbeiderne til å rapportere om feil, si sin mening og utfordre andres syn, må du kommunisere at formålet med samtalen er læring, ikke å finne ut hvem som gjør hva feil.

  • Invitert medarbeiderne til å delta. Vær tydelig på at du trenger deres hjelp for at dere skal kunne gjøre den jobben dere gjør best mulig.

  • Lytt konstruktivt. Svar anerkjennende, respektfullt og se framover når folk sier sin mening eller forteller om feil. Hvis du sier til folk at det de sier er feil eller straffer dem for noe av det de har sagt, vil de sannsynligvis ikke si så mye mer.

Powered by Labrador CMS