Annonse
Foto: Berit Roald | NTB scanpix
Leder

Leder​Sommerlig fake news

Meldingen fra Innovasjon Norge om at beboerne på Sommarøy vedtok på et folkemøte at de skulle kaste klokkene, ta tiden tilbake og nyte midnattssolen, har gått verden rundt. 1.479 medier har omtalt den. Til og med New York Times og ABCNews har skrevet om øya der de vil ha et tidsfritt samfunn uten stengetider hele sommeren gjennom.

Skyves sannheten til side, råtner demokratiet på rot

Dette er ikke sant. Det er noe Innovasjon Norge har funnet på. De har tauet inn et reklamebyrå og brukt en halv million kroner for å produsere en klikkvennlig «gladsak». Eksperter snakker om at verdien på kampanjen er oppimot 100 millioner kroner.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, blir muligens regnes som en helt hos markedsførerne verden rundt.

– Noen vil kanskje føle seg litt lurt, men man kan ikke annonsere seg til oppmerksomhet lenger, man er nødt til å fortelle en god historie, sier Bratland Holm til NRK.

Det hun egentlig sier, er at i den gode saks tjeneste må vi godta «fake news». Det er en klassisk falsk nyhet Innovasjon Norge har levert. De har hatt ideen og regien. De har fått deler av befolkningen på Sommarøy med på en aksjon som fortonet seg som hyggelig og uskyldig.

I pressemeldingen står det «Som et symbol på initiativet har øyboerne hengt fra seg klokkene sine på broa over til øya. Nå oppmuntrer de besøkende til å gjøre det samme.»

Det er temmelig grovt at Innovasjon Norge med velsignelse av næringsministeren lurer politikere og en hel verden.

Da NRK ville sjekke om klokkene faktisk var hengt opp av folk på Sommarøy, viser det seg at flere av klokkene var det Kjell Ove Hveding, som er deleier av et hotell på Sommerøy og samarbeidspartnerne i Nord Norsk Reiseliv, som hadde samlet inn og hengt opp.

Hveding overleverte også underskriftslister til Stortinget for å gi kampanjen er seriøst preg. Han sier til NRK at han er kjempestolt over å ha lykkes så godt med å markedsføre Nord-Norge.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ble for flere uker siden informert om kampanjen. Han var endatil med på den ved å uttale seg til Aftenposten Junior. Nå beklager han at det gikk så lang tid før det ble klart at det var Innovasjon Norge som sto bak.

Her er ministeren ute og sykler. Spiller det noen rolle hvor lang tid det tok? Problemet er at han godkjenner og bidrar til å produsere en falsk nyhet.

Han må gjerne si at det ikke var meningen. Det han burde sagt var at hans egen dømmekraft og dømmekraften i Innovasjon Norge sviktet. Det er temmelig grovt at Innovasjon Norge med velsignelse fra næringsministeren lurer politikere og en hel verden.

Håkon Haugli, den nye administrerende direktøren i Innovasjon Norge, setter Torbjørn Røe Isaksen og sin egen reiselivsdirektør på plass.

– Vi skal være en åpen, transparent og pålitelig aktør, og derfor tar vi denne saken svært alvorlig, sier han i en pressemelding. 

Han vil rydde opp. Det har garantert ikke Torbjørn Røe Isaksen noe imot. Han har sovet i timen. Nå har han våknet.

Trump har et poeng. I aviser som New Your Times finnes det faktisk «fake news» finansiert av den norske stat.

Reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge må legge om kursen etter at sjefen har gitt beskjed om at de er på villspor.

Sannheten er til salgs i Innovasjon Norge – denne saken viser at den i alle fall har vært det. Sommarøy-kampanjen viser hvor galt det kan gå når offentlige etater roter seg bort i innholdsmarkedsføring.

På Sommarøy har de drevet fram en medieskapt virkelighet finansiert av de norske skattebetalerne. Det er slik det må gjøre for tiden, mener den ansvarlige i Innovasjon Norge, Bratland Holm. «Fake news» er effektivt og lønnsomt.

Det er noe som er viktigere. Det er å fortelle det som er sant. Når myndigheten trer ut av sannhetens rom, undergraver de det fundamentet som samfunnet er bygget på. Skyves sannheten til side, råtner demokratiet på rot. Da er det makten og pengene som rår.

I USA produserer Donald Trump «fake news» på løpende bånd. Han ser at det virker.

På sosiale medier florerer løgner og halvkvedede viser. Her er det langt mellom faktasjekkerne. Store deler av befolkningen får virkelighetsoppfatningen dannet ut fra det de leser i sosiale medier.

Fortsett med det, for de tradisjonelle mediene er fulle av fake news, sier Trump. Han har et poeng. I aviser som New Your Times finnes det faktisk «fake news» finansiert av den norske stat.

Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Annonse

Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Annonse