blogg

Hvordan skrive en god jobbsøknad

En jobbsøknad er et viktig dokument hvor det er lett å trå feil. Her gir vi deg tips om de viktigste punktene du må ha med i søknaden.

Publisert Sist oppdatert

En jobbsøknad bør fylle visse minimumskrav før du sender den av gårde. Den vil som regel leses kritisk av mottakeren, og du vil lett bli avslørt dersom du har slurvet.

Søknaden skal først og fremst fange arbeidsgiverens oppmerksomhet og gjøre at nettopp du blir innkalt til intervju.

Søknaden bør fortelle minst fire ting:

  • Hvem du er og hvorfor du søker på stillingen.
  • At du har den rette kompetansen og de rette egenskapene for stillingen.
  • At du er rett person til akkurat denne jobben.
  • At du er motivert for jobben.

Søknaden skal være en presentasjon av deg og din bakgrunn og begrunne hvorfor arbeidsgiveren bør innkalle deg til et intervju.

Hver jobbsøknad bør tilpasses individuelt. Søknaden skal vise både at du har lest stillingsannonsen og at du er motivert og kvalifisert for akkurat denne jobben. Den skal profilere dine kvalifikasjoner og egenskaper i lys av stillingsannonsen.

Forsøk å skrive korte setninger og kom raskt til poengene, siden det gjør søknaden din mer lettlest.

Hvem skriver du søknaden for?

Det er lett å gå i den fella at man skriver en søknad basert på hvordan man selv ønsker å presentere seg. Det er imidlertid en bedre måte å gjøre dette på. Fokuser heller på den jobben du søker på, og legg vekt på informasjon arbeidsgiveren vil se etter.

Søknaden bør være feilfri. Skrivefeil forteller noe om din interesse for jobben og kanskje noe om din innstilling til kvalitet. Be derfor noen venner lese korrektur før du sender søknaden til selskapet.

En søknad skal inneholde følgende:

  1. Start brevet med å skrive ned avsender øverst til venstre - m.a.o. ditt eget navn, adresse samt kontaktinformasjon slik som e-post adresse og telefon nummer.
  2. Skriv inn dato og sted helt til høyre i brevet.
  3. Deretter skriver du inn arbeidsgivers navn og kontaktinformasjon, rett under avsenderopplysningene. Kontaktinformasjon kan være kontaktpersonens navn og adresse til arbeidsgiver.
  4. Det neste du gjør er å skrive en overskrift som forteller hvilken stilling du søker på. Det vanligste er å benytte overskriften «søker på stillingen som…». Overskriften kan gjerne utheves noe for å gjøre brevet mer ryddig og lettlest.
  5. Rett under overskriften henviser du til hvor du fant informasjon om den ledige stillingen, og at du ønsker å søke på stillingen.
  6. Deretter skriver du noen korte setninger om hvem du er og hvorfor du søker på stillingen. Bruk ikke for mye plass til å skrive for mye om din bakgrunn og kompetanse, siden dette allerede er beskrevet utførlig i din cv. Bruk heller noen ekstra setninger på opplysninger som er relevante for arbeidsgiveren slik som hvem du er, hva du interesserer deg for, ditt familieliv og interesser. Driver du med en hobby, sport eller et verv som kan være relevant som en kompetanse eller egenskap er det naturligvis et pluss.
  7. Bruk noen setninger på å fortelle arbeidsgiveren om årsaken til at du søker nettopp denne stillingen. Jo klarere din motivasjon synes for den nye stillingen, jo mer attraktiv vil din søknad virke. Benytt gjerne eksempler på informasjon du har innhentet om bedriften, eller egenskaper, interesser, verdier, og jobbmål som passer jobben som hånd i hanske.
  8. Skriv også at du gjerne stiller til intervju dersom arbeidsgiver skulle ønske å vite mer.
  9. Avslutt med vennlig hilsen og ditt navn.

Husk at søknaden ikke skal overlesses med informasjon. Søknaden skal ikke fortelle hele din livshistorie. Den skal kun gi arbeidsgiveren nok smakebiter til at de ønsker å invitere deg til et intervju. Klarer du i tillegg å snu perspektivet ditt fra «hva vil jeg si» til «hva vil de vite», vil du treffe langt bedre med søknaden din.

Lykke til.

Kilde: Jobbprat AS

Powered by Labrador CMS