Næringsliv

Den nye IT-fyrsten

Bjørn Trondsen i EDB Business Partner slo til da Merkantildatas Tøffe-Tom lå nede. Han er allerede landets nye IT-fyrste, men gir seg ikke med det! Nå vil han doble omsetningen på nytt innen to år og skal vokse kraftig i utlandet.Det siste har ingen store norske EDB-selskap klart før han. Manndomsprøven begynner for alvor. Det er farlig å være fyrste.

Publisert Sist oppdatert

Forsmaken fikk han 2. august. Hendelsene den dagen gjorde Trondsen til C-kjendis. Da sviktet det i det atomsikre datarommet til datterbedriften Fellesdata, som drifter bankers EDB-systemer. Over natten ble hundretusener av nordmenn hindret i å få tilgang til bankpengene sine. Trondsen måtte forklare seg og berolige i Dagsrevyen.

Mens det surrer av mediestorm og hoderulling i bakhodet til Trondsen, sitter han ubesværet og forteller om selskapets fortreffelighet, og om svært offensive ambisjoner. Minutter etter intervjuet med Økonomisk Rapport sendes det ut pressemelding om at Bjørn Carlsen slutter som administrerende direktør i Teamco. EDB Teamco er søsterselskap til Fellesdata, og drifter banksystemene for Fellesdata.

- Det er en omstrukturering på gang. Vi kommer ikke til å sitte stille og se på, sier Trondsen, uanfektet av at bankfadesen kan være et omen om hvor utsatt fyrsteposisjonen er.
MÅ VOKSE
Analytikerne tror ikke bankfadesen til Fellesdata får betydning for bedriftens renommé. Derimot lurer farene når Trondsen skal realisere sine nye ambisjoner. Som fyrster til alle tider før han, lider også han av at dagens rike er for smått.

- Vi må være store for å klare oss, sier Trondsen.

Han skal vokse mens han samtidig bruker tid og krefter for å gjenopprette tilliten på bankmarkedet.

- Det holder ikke med preik. På alle områder må tillit bevises, sier han.

Han mener at man enten må være store eller knøttsmå og kjappe. De mellomstore blir skviset. Vokst har hans bedrifter gjort kontinuerlig. Han ledet Novit som ble kjøpt opp av Telenor, som igjen kjøpte og kjøpte. Høydepunktet ble nådd da han kjøpte Fellesdata dyrt etter en durabelig budkamp med Tom Adolfsen i Merkantildata i fjor. Siden har det bare gått oppover for Trondsen, mens Merkantildata bare har hatt nedturer. Omsetningen er firedoblet på fire år. Merkantildatas sjef kan forbanne den dagen Trondsen mønstret av for å bli ingeniør. Han var utdannet telegrafist, og seilte i to år. Først mellom Amerika og Asia. Så i trampfart i Stillehavet. Alltid sjøsyk.

- Hadde jeg vært lenger ute, ville jeg ikke vendt hjem igjen, sier han.

Her hjemme leder han 2800 ansatte med sin avslepne Hammerfest-dialekt. Han syntes det var fryktelig å snakke denne dialekten blant forretningsfolk i Oslo da han kom til byen etter flere års erfaring som bedriftsleder i utlandet.

VERDENSKLASSE: Konsernsjef Bjørn Trondsen mener at norske IT-produkter er i verdensklasse.
Foto/ill: Torunn NilsenSKREMMENDE
En uke etter at Fellesdata sørget for Trondsens herostratiske berømmelse, er han i Shippingklubben. Lokalet er stappfullt av analytikere. Konsernsjefen serverer laks, eggerøre og resultat for første halvår. Han er ikke lenger svimmel. Han har lært seg ikke å bry seg om daglige kurssvingninger. Eksistensen går ut på at kommende kvartalstall skal være gode nok. Slik repeterer det seg fire ganger i året, år etter år.

- Vi har lært at markedet alltid har rett. I vår verden er det finansmarkedet som er virkelighet, sier Trondsen.

For to år siden foretok han landets første omvendte «merger» (fusjon). Han hadde fått gjennomslag for sine planer om å gå på børs. Blant alternative strategier valgte han å kjøpe EDB ASA, og bruke denne bedriftens børsnotering. Trondsen var på børs.

- Det var skremmende, sier han.

Han ble svett av de daglige svingningene. Det var ille å se at en halv milliard plutselig var borte. Euforiske ble de når aksjeverdien økte. På sitt sterkeste hadde aksjeverdien blitt tidoblet, til 200. Nå er den i 75.

Analytikerne nikker til det Trondsen sier. Mannen holder det han lover. Det er ikke hverdagskost i IT-bransjen. Analytikerne tror ham når han sier at driftsmarginen skal bli 10 prosent i år og omsetningen skal øke med 12 - 13 prosent. Konsernsjefens oppskrift for å beholde markedets tillit, er å ha en bra strategi, gjøre det han sier han skal gjøre, og hvis det ikke går, sørge for å fortelle det faderlig fort.
DUOEN GATES-TRONDSEN
Strategiplaner legger han for to år, og planer med tall for ett år. Lengere perspektiv er ikke mulig. Han husker da Bill Gates var i Oslo i 1991. Han fikk med seg Gates for å overbevise en datasjef i et forsikringsselskap om at Microsofts produkter var fremtiden. Datasjefen trodde ikke på det, så Gates ga opp. Mannen er ennå datasjef.

Omsetningen blir fem milliarder i år. I 2003 skal den være oppe i 8 - 10 milliarder. Og da må Trondsen handle flere bedrifter, sier han. Han klarer bare 6,3 milliarder med organisk vekst. 30 prosent av omsetningen skal komme fra utlandet i løpet av to år. I år er andelen bagatellmessig. Ingen norske EDB-bedrifter av et visst omfang har hittil lykkes i utlandet.

- Noen må være de første. Vi må jo tro at det går an å få til noe her i landet, sier Trondsen.
STRATEGIEN
Det er viktig for aksjekursen at han klarer å overbevise markedet om at han vil få suksess i utlandet. Mange har ødelagt seg på erobringseventyr før han. Trondsen lener seg fremover når han forklarer strategien. De skal kjøpe kvalitetsselskaper som har godt kundeforhold til banker og finansselskaper eller til telekommunikasjonsforetak. Bedriftene de kjøper, skal levere konsulenttjenester eller drive med systemintegrasjon. De skal ikke ha mange softwareprodukter. Etter overtakelsen skal de få fortsette med businessen sin, men i tillegg skal EDB Business Partner fase inn sine produkter, som kan være alt fra softwareprodukter til drifting. Det gir det norske selskapet større salg på sine tjenester. Og det må til hvis de skal overleve. Inngrepet hos kundene blir godt og kundeforholdet blir langsiktig når de kan tilby både produkter og konsulenttjenester.

EDB Business Partner har allerede prøvd seg på oppkjøp. De hentet blant annet ut amerikanske Telesciences fra Nasdaq-børsen. Selskapet hadde blodrøde tall.

- Vi delistet selskapet og restrukturerte det hardt og fort. Etter to måneder hadde det svarte resultattall, skryter konsernsjefen.

Og de driver selskapet «the american way».
MAGEFØLELSE
- Vi kan ikke strigle opp noen nordmenn og sende dem ut for å gjøre suksess. De selskapene vi kjøper skal drives av lokale folk etter det respektive lands måte å drive forretninger på, sier Trondsen.

Suksessen skal sikres gjennom erfaring, magefølelse og konsulentvurderinger. Konsulentene kommer inn i en senere fase, etter at magefølelsen har gjort sin jobb.

Produktspekteret til EDB Business Partner er mangfoldig. Analytikere har fortalt Trondsen at han bør konsentrere seg mer om kjernevirksomheter. Skal han lykkes ute, kan ikke oppmerksomheten spres på mange felt.

- Hadde jeg gjort det analytikerne forteller, hadde jeg ikke gjort annet enn å spinne av virksomhet, sier han.

Men han tilføyer at de er åpne for alle innspill.

- Vi har ingen hang up. Vi er ikke religiøse. De fleste katastrofer skjer på grunn av overdreven religiøsitet, sier han.
VERDENSKLASSE
Han mener at internasjonal vekst er avhengig av at man er store i Norge. Han synes det er negativt at det er så vanskelig å få aksept i Norge for at man må være stor her på berget for å lykkes ute. I dag er EDB Business Partner en av de største i Norden på drift. Trondsen mener at hans selskap og mange andre norske bedrifter har produkter i verdensklasse.

- Norge er kanskje dubbedittnasjon nummer én i verden. Derfor er vi gode på telekom og IT, sier han.

Nordmenns problem er at vi er elendige selgere. Men nå skal Trondsen erobre Europa og delvis USA med alle sine gode produkter. Det gjelder for bank og finans, som sannsynligvis har de laveste driftsprisene i Nord-Europa, og Telenor.

- Telenor er langt fremme internasjonalt, og vi utvikler produkter for dem. Den norske infrastrukturen gir oss et komparativt fortrinn, sier han.
TRAUST ELLER RÅTASS?
Trondsen beskrives som en råtass. Andre sier han er traust. Særlig under jobbetiden før internettselskapenens fall ble han kritisert for å kjøpe for få bedrifter. Nå får han applaus.

- Vi har gjort det samme i år som i fjor, holdt oss til det vi kan. Når vi i år blir geniforklart, sier det mer om analytikerne enn om oss, sier han.

Råtassen medgir at han kan ta svært raske avgjørelser. Konsernledelsen består av tre personer. Utlendinger som er på besøk sperrer opp øynene når sekretæren drar rundstykker opp fra en bærepose og konsernsjefen stikker ut på krypkjøkkenet for å legge smør og pålegg på bakerverket. Han er en fyrste uten slott.
FORFØRERE
Med Trondsen som mulig unntak, er IT-bransjens ledere notoriske forførere.

- Det er en optimistisk bransje, sier Trondsen.

Han går ikke med på at bransjen har solgt luftslott. De har bare undervurdert kompleksiteten i det de har ønsket å lage. EDB-produkter er så kompliserte at vi aldri kan regne med å få feilfrie produkter, men produktene kalles tilbake fra markedet bare når det er liv og helse på spill. Selv da kan det svikte.

- Fly faller ned, sier Trondsen, og skotter bort på det 100 år gamle apparatet han lærte seg morse med.

Skjegget speiler seg i det skinnende blanke skrivebordet:

- Det er greit at investorer taper penger på bransjen. Det er risikokapital. Profesjonelle investorer synes jeg ikke synd på, sier lederen av Norges nest mest verdifulle EDB-bedrift. - Men småsparerne er det verre med.

Powered by Labrador CMS