Næringsliv

Reiseliv - Hardanger satser høyt

Årets sommer blir annerledes for reiselivet i Hardanger. Det blir spennende hvordan den nyåpnede Lærdalstunnelen vil dra turister vekk fra regionen.

Publisert Sist oppdatert

Tunnelen har gitt en ny stamvei til Bergen, nord for Hardanger, til Sognefjorden. Og mange vil nok prøve det over to mil lange fjellhullet av ren nysgjerrighet.

Dårligere odds har fått hardingene til å grave enda dypere i lommeboken.

100 millioner kroner er investert. Mest går til Quality Hotel Vøringfoss i Eidfjord, som åpner under Choice-paraplyen. Heller ikke Edmund Utne i Hotel Ullensvang har henfalt til depresjoner over tunnelen. Han har brukt en drøy million på å gi hotellet en marina, en kunstig øy og badeanlegg. Åpningstidspunkt: 17. mai. Når ellers?
FREMGANG
Hardanger hadde i motsetning til landet generelt et svært bra turistår i fjor.

Mens turismen gikk tilbake totalt sett, økte den med 1,4 prosent i Hardanger. Det er også hakket bedre enn Hordaland, som fikk en pluss på 0,4 prosent. Omtrent 200.000 turister besøkte området. De betalte for 500.000 gjestedøgn.

- Vi har lagt ned betydelig innsats for å møte konkurransen fra Lærdalstunnelen, sier turistsjef Helge Møller i Reisemål Hardangerfjord. Turistvei Hardanger er intensivt markedsført gjennom messer, workshops, brosjyrer og Internett, med koblinger til Norges Turistråds hjemmeside www.visitnorway.com. Møller mener at Internett har slått igjennom for fullt både i Norge og utlandet som informasjonskanal for personer som skal på ferie. Hardanger har også et eget turistkontor i København, som server utlandet.
STØRSTE MARKEDER
Reisemål Hardangerfjord er ikke med i Norges Turistråds feriebrosjyre for hele landet. Brosjyren distribueres i disse dager til alle nordmenns postkasse. Møller sier det var for dyrt, og at publikasjonen ikke har den målretting de ville ha. Hordaland og Rogaland er Hardangers største markeder. Deretter kommer Oslo og Akershus, og til dels Vestfold. Sterke krefter i Hardanger har vært kritisk til Norges Turistråds satsing på Nord-Europa på bekostning av andre markeder. I Reisemål Hardangerfjord peker de på at Sørøst-Asia er et voksende marked, og at vi bør satse der, slik Utne i Hotel Ullensvang gjør.

- Det er i Sørøst-Asia økonomien vokser raskest og der det bor flest folk. Mennesker fra varme land, som i Sørøst-Asia, kommer gjerne om vinteren. Sydvesten spikrer de opp på veggen som minne når de kommer hjem, sa Utne til Økonomisk Rapport i fjor. Hittil har han satset lenger nord i Asia, i Japan. Japanerne er stor kundegruppe på Hotel Ullensvang. Hotellmannen vil også at reiselivsnæringen skal satse mer på USA fordi det går tre dansker på hver oversjøiske turist når det gjelder økonomiske ringvirkninger for samfunnet. Det er de oversjøiske som sørger for at det er marked for norske håndverkstradisjoner, mener han.

Powered by Labrador CMS