Nyskaping

Miljøpartiet de Grønne har stor gjennomslagskraft i Oslo.

Oslo inn på liste over verdens beste sykkelbyer

Og i dag mottar ordfører Borgen internasjonal sykkelpris. Men politikerne må tråkke hardt og lenge for å nærme seg toppen av lista.

Publisert Sist oppdatert

For første gang figurerer Oslo på den internasjonale indeksen for sykkelvennlige byer fra Copenhagenize, som årlig kårer de 20 beste sykkelbyene i verden. Hovedstaden kaprer 19. plassen rett foran Montreal og rett bak Helsinki.

Lenger opp på lista finner man internasjonalt anerkjente sykkelbyer som Amsterdam, mens København som vanlig troner på toppen.

Hele lista

1. København (Danmark)

2. Utrecht (Nederland)

3. Amsterdam (Nederland)

4. Strasbourg (Frankrike)

5. Malmö (Sverige)

6. Bordeaux (Frankrike)

7. Antwerpen (Belgia)

8. Ljubljana (Slovenia)

9. Tokyo (Japan)

10. Berlin (Tyskland)

11. Barcelona (Spania)

12. Wien (Østerrike)

13. Paris (Frankrike)

14. Sevilla (Spania)

15. München (Tyskland)

16. Nantes (Frankrike)

17. Hamburg (Tyskland)

18. Helsinki (Finland)

19. Oslo (Norge)

20. Montreal (Canada)

Lista utarbeides etter oppnåelse på 14 kriterier, inkludert hvor stor innflytelse sykkelorganisasjoner eller lobbygrupper har. I Oslo sitter sterke forkjempere for sykkelen dypt inne i det politiske styret. I dag, torsdag, mottar blant annet ordfører Marianne Borgen en internasjonal pris for byens sykkelpolitikk, «Leadership Award for Cycling Promotion.»

I kåringen vektlegges også standardkriterier, som hvor godt tilrettelagt byen er for syklister. Men også kjønnsfordelingen blant syklister, syklistenes trygghetsfølelse og byplanlegging evalueres.

Kåringen er publisert i sin helhet i magasinet WIRED. I beskrivelsen av Oslo skriver Copenhaenize at den norske hovedstaden er langt unna topp-plasseringene til Amsterdam og København, «eller til og med Sevilla», som fikk 14. plass i årets kåring.

I argumentene for å inkludere Oslo på lista trekkes planene om å gjøre sentrum bilfritt frem, og det pågående arbeidet med å fjerne parkeringsplasser i sentrum. Byens særegne sykkelpolitikk, som overstyrer «veidirektoratets gammeldagse og restriktive nasjonale standarder» får også skryt.

Men for å unngå å falle ut av lista til neste år må Oslo «fortsette å presse på», skrives det.

«Det politiske presset som dannet Oslo-standarden må skrives i stein» for å videreutvikle sykkelmentaliteten. I tillegg bør Oslo bygge flere sykkelveier som skilles fysisk fra bilveier og gangveier, mener Copenhagenize.

Altså vektlegges i minst like stor grad det som er planlagt, som det som er gjort. Det øker presset på byrådet. Tidligere i juni utnevnte EU Oslo til Europas miljøhovedstad i 2019. I den kåringen vektla juryen Oslos arbeid med å åpne vassdrag og bekker, planene om et bilfritt sentrum og satsing på kollektivtrafikk. Oslo fikk også skryt for arbeidet med kommuneplanen, hvor flere hundre tusen innbyggere fikk varsel på tekstmelding.

Powered by Labrador CMS