Samfunn

For mange står i ladekø langs norske veier, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Flere elbilister opplever ladekø

64 prosent av elbilister som bruker hurtiglader opplever ladekø av og til eller oftere når de skal hurtiglade.

Publisert Sist oppdatert

85 prosent av alle elbilister bruker hurtigladere. Stadig flere opplever kø når de skal lade bilen på langtur, viser en fersk undersøkelse.

– I Norge er mange fullstendig avhengig av bilen. Da er det viktig at de har en reell mulighet til å velge miljøvennlig elbil. Den muligheten reduseres når stadig flere blir forsinket av lange ladekøer på norske veier, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Blant elbilister som bruker hurtiglading, opplever stadig flere kø. Dette kommer fram av Elbilforeningens spørreundersøkelse, Elbilisten 2019.

64 prosent av elbilistene som bruker hurtiglader opplever ladekø av og til eller oftere når de skal hurtiglade. Dette er en økning på 10 prosent fra i fjor, og en økning på 25 prosent fra 2017.

Ikke bare Oslo opplever kø

I Oslo er det flest som jevnlig opplever kø - hele 75 prosent. Men også fylker som Oppland, Vestfold og Buskerud er andelen som opplever kø oppe på 70 prosent.

– Vi mener en dobling av utbyggingstakten må til. I dag finnes omlag 1950 hurtigladere i Norge. Vi må bygge om lag 1200 i året for å holde tritt med veksten i elbilsalget, påpeker Bu.

Skal regjeringen oppnå målet om at alt nybilsalget skal være utslippsfritt i 2025, mener Bu det trengs minst to hurtigladere i alle landets kommuner og utbygging av flere ladeparker.

– Forbrukerne er med på laget dersom det er enkelt og praktisk å velge elbil. Da må ladekøene ned, understreker Bu.

Trenger starthjelp fra regjeringen

Undersøkelsen viser at biler med lengre rekkevidde hurtiglader oftere enn bilene med kortere rekkevidde.

– At rekkevidden på elbiler øker, fører til at flere velger elbil framfor diesel eller bensinbil, også på langtur. Det øker behovet for hurtiglading, snarere enn å redusere det. Markedsaktører vil sørge for utbygging av nok ladere, men det er et politisk ansvar å tilby starthjelp og rammevilkår der det er behov, mener Bu.

Powered by Labrador CMS