Annonse
Foto:  Lise Åserud / NTB scanpix

Fortsatt oppgang i detaljhandelen

Omsetningsvolumet i detaljhandelen gikk opp med 2,8 prosent fra april til mai, etter en oppgang på 4,8 prosent fra mars til april.

Som en følge av pandemien ser det ut til at nordmenn de siste månedene har vridd konsumet sitt i retning av å bruke mindre penger på å kjøpe tjenester, og mer på kjøp av enkelte varegrupper. Endringene fører til store utslag i de sesongjusterte tallene, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB) i en kommentar til tallene.

Den sesongjusterte veksten i husholdningenes varekonsum for mai er 4,5 prosent, mot 2,4 prosent i april.

Mange av næringene i detaljhandelen hadde vekst i mai, og noen bransjer skilte seg spesielt ut. Det største bidraget kom fra klesbutikkene.

Dette kommer etter en kraftig nedgang i mars for denne bransjen, etterfulgt av vekst i april. Omsetningsvolumet for klesbransjen er imidlertid fortsatt betydelig lavere enn det var før koronakrisen. Konsumprisindeksen viste en oppgang i prisene på klær og sko på 0,9 prosent fra april til mai i år.

Vekst var det også for butikker med salg av sportsutstyr og båter, som fortsetter oppgangen fra april. Mange nordmenn vil tilbringe sommerferien i Norge i år, som trolig har ført til økt salg av tur og fritidsutstyr samt båter. Salg av møbler, optiske artikler og drivstoff bidro også til den samlede oppgangen i mai.

Bransjer som derimot opplevde en nedgang i mai, var dagligvareforretninger og netthandel. Dagligvarebransjen hadde en stor økning i omsetningsvolumet i mars, etterfulgt av fortsatt vekst i april.

For netthandel sank omsetningen med 11 prosent fra april til mai, men sterk vekst i mars og april fører til at bransjens omsetningsvolum fortsatt er høyere enn før pandemien.

Annonse
Annonse